måndag 12 mars 2018

Färgskiftning


Skåne har precis som en kameleont skiftat färg. På en vecka har det ändrats från isande blått till ljuvligt grönt. Det är givetvis färgväderkartan jag syftar på, för i verkligheten ser det inte alls ut så. Där är det fortfarande vitt. Vi har haft snöfall tre dagar på rad och även om regnet idag gjort vad det kunnat, så finns det fortfarande en del smådrivor kvar i trädgården.

Det sämsta med detta vädret är att här i kommunen är de otroligt dåliga på att hålla vägarna framkomliga. Vi skottar själv vår infart, så det är inga problem att komma ut till brevlådan, som tur är. Tittar man däremot på gatan utanför tomtgränsen blir man nästan mörkrädd. Plogbilarna kör aldrig här och eftersom då alla personbilar kör ihop snön så det bildas en massa modd blir det direkt livsfarligt när det sen fryser.

Med tanke på så lite som plogbilarna behöver användas i kommunen tycker jag personalen skulle bli helt till sig när de äntligen fick köra ut dem och testa ifall de fortfarande fungerar. Det måste vara avsatt en viss summa för snöröjning och den är garanterat inte använd. Skulle jag använt min bil lika lite som plogbilarna används här i kommunen skulle inte min bensinräkning vara särskilt hög.

18 kommentarer:

  1. lite synd att den vita snön regnar bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är precis som det ska vara.

      Radera
  2. Vad tråkigt att snöröjningen är så dålig hos er. Trist för olyckorna ökar ju.
    Här har vi fortfarande nästan 50 cm snö kvar. Igår kväll kom det lite till :(. Fram med plusgrader nu så "skiten" smälter bort. Heja våren! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plogbilarna hinner aldrig bli utslitna här. Ja, nu längtar vi till vår.

      Radera
  3. Hoppas vi får gröna väderkartor också snart. Idag har vi faktiskt en plusgrad och det droppar lite från istapparna ... men nu ska det visst bli kallare igen och mer snö ... inte alls kul och ingen vårkänsla alls!
    Fördelen hos mig är att vi har suverän snöröjning på vår väg - alltid något att glädja sig över :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det behövs med en fungerande snöröjning hos er.

      Radera
  4. Härligt att väderkartan börjar anta rätt färgton igen för nu vill jag ha vår. Hittills har vi sluppit skotta alltför mycket i alla fall.

    Kram och god måndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen betungande skottning här heller.

      Radera
  5. Ja snart är kartan helt grön!
    Tiden går fortare och fortare !! Ändå är det samma klocka ..Konstigt!!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Visst längtar vi efter vår nu. Och halt väglag gillar jag inte alls!
    Kram och ha en fin eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. April räknas väl som första vårmånaden, så i så fall är det bara två veckor dit.

      Radera
  7. Här har jag också stundtals klagat på snöröjningen, men har nu insett att de gör vad de kan. Den här vintern har varit speciell och snöröjarna kan ju inte vara överallt samtidigt.
    Jag håller med dig i det som du skriver om i sista stycket.De borde passa på att testa bilarna. Och öva sig på att ploga rätt och effektivt.... för det är väl inte alla vintrar ni har så mycket snö som i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hos mig i Åstorp har det varit väldigt lite snö i år. Det har kommit väldigt lokalt i Skåne och en del har haft enormt mycket. Eftersom vi knappast haft något här tycker jag gott att kommunen kunde tagit hand om det som kom.

      Radera
  8. Haha, här kör dom nattskifte med plogningen nästan varje natt fortfarande. Inatt kom en decimeter blötsnö, o nu ikväll rasade snön från taket. För tillfället är jag insnöad, har en mur av kompakt en meter snö framför ingången. Det blir ett jobbpass imorgon bitti. Ska bli kul att se hur Blinka ska lösa sin kvällspink!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan knappast föreställa mig hur du har det. En sak är säker....jag avundas dig inte.

      Radera
  9. Underbart när det går framåt. Kanske det till och med luktar vår??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner ingen vårdoft än, men den kommer nog vilken dag som helst.

      Radera