fredag 9 mars 2018

Alla är inte linslusar


För mig hör domherren julen till och jag dekorerar med de små fåglarna lite här och där. Jag gillar den året om, och den är väldigt välkommen på frökaféet. För tillfället är det tre domherrar med fruar som besöker oss. Jag vill så gärna fotografera alla fåglar som kommer hit, men det är inte det enklaste.


Det blir lite som Kalle Ankas försök att fotografera den där långnäbbade och långbenta fågeln. Jag zoomar in och tänker att nu ska jag knäppa årets bild. Just då flyger den retfulla pippin sin kos och när jag tittar på vad som fastnat på bilden så är det antingen tomt eller så sitter det en annan fågel där och plirar mot mig.


Ibland kan man nästan tro att de leker kurragömma.


De senaste dagarna har det varit väldigt gott om bergfinkar här, och jag läste i tidningen att det är bergfinkståget som är på gång nu. För sex år sedan var det något liknande. När jag satt vid köksbordet såg jag helt plötsligt en massa små svarta prickar fara fram över himlen. Först trodde jag att mina ögon blivit sämre, för ibland ser jag små svarta prickar framför ögonen. Men detta var något annat. Vi har en stor bokdunge en bit från mitt hus och det var dit de begav sig. Jag gav mig iväg för att titta lite närmare och det var smockfullt med bergfinkar på marken. Det riktigt kryllade av dem. Jag hoppas jag ska kunna se det i år med för det är verkligen en annorlunda upplevelse.

26 kommentarer:

  1. Bergfinkar gillar jag och vi hade ofta stora flockar av dem vid fågelbordet på Stenstugu.
    Ha en fin helg!
    Kram Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Bergfinken är väldigt tjusig.

      Radera
  2. Det är något visst med våra fåglar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag måste säga att du ändå lyckades bra för att fotografera fåglar är bland det svåraste som finns. Minns när det var ett uppdrag hos Bosse. Fåglarna flög nästan bara de såg min kamera...

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det känns som om de står på lur och flyger iväg samtidigt som man trycker på knappen.

      Radera
  4. Jag tycker visst att du fångat fåglarna på bilderna perfekt. Den som leker kurragömma är extra kul. De enda fåglarna som besöker mitt fågelhus förutom alla sparvar och bofinkar är steglitsan. Den har så fina färger tycker jag. Någon domherre har jag inte sett till i år dock.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Steglitsen är mycket sällsynt hos mig.

      Radera
  5. Vackra bilder du har lyckats få av fåglarna. Jag vet att det är inte det lättaste att fånga våra bevingade vänner, på linsen.
    Den översta bilden är min favorit. Grönt på trädets stam och den vita snön och som grädde på moset, herr Domherre.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har kommit snö nu i tre dagar så det ligger fortfarande kvar en del på grenarna och visst är det vackert.

      Radera
  6. Du får hålla ögonen öppna så att du kan få se bergfinkarna!
    Jag önskar er en mysig fredagskväll!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att titta ut precis när de drar förbi i stora flockar. Jag får kanske parkera mig vid köksbordet i helgen.

      Radera
  7. Men oh va fin bergfink, hade inte kunnat artbestämma den men vet att jag inte sett den hos mig. Kanske den inte ens flyger så långt norrut...Jag har mängder av domherrar, ryktet har spridit sig med vindens fart, tror de är bortåt tjugo till antalet, men hälften är ju honor som inte har det röda bröstet. Men när tio hanar sitter på grenarna då blir man lycklig. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns bilden på alla domherrarna i trädet. Så önskar jag det såg ut hos mig.

      Radera
  8. Du har i alla fall fått en del fina bilder på kurragömmagänget! Synd att man inte kan få dom att posera som man vill! Hahaha!

    SvaraRadera
  9. Vad fint med alla fåglar som ni har.
    Roligt att se vackra fåglar som domherrar som lyser så fint med det röda.
    Tycker att våra fåglar inte alls är lika färggranna av någon anledning som de svenska vilket är märkligt.
    Får njuta av “dina" fåglar. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg net många småfåglar när jag var i Dallas, men jag har en bok om fåglar i USA och där visas många tjusiga arter. De är kanske väldigt skygga.

      Radera
  10. Jag tycker du lyckas bra med dina fågelbilder ... jag vet hur svårfångade de kan vara! Domherrar hade vi här ett kort tag för någon månad sedan, några bergfinkar har jag inte sett till.
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Domherren lyser lång väg, så den kan man inte missa.

      Radera
  11. Fåglar är verkligen inte det lättaste att fotografera. Men jag tycker alltid att du får till så bra bilder!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Den lekte definitivt kurragömma mig fotografen. Det är kul med fåglar men de är inte precis samarbetsvilliga.
    Jobbigt med svarta prickar. Det hade S också ett irriterande tag. Ålderstecken? Glaskroppar som leker buslekar. Hoppas dina också försvinner för ett bra tag.
    Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. På mig är det alldeles säkert åderstecken. Man får vara utrustad med ett enormt tålamod när man vill leka fågelfotograf. Det räcker inte bara med en bra kamera.

      Radera
  13. Jag känner igen mig i detta! Jag älskar att försöka fotografera fåglar - innan försöket... Resultatet brukar inte bli något att hurra över :-)

    Funderade ett tag på att köpa ett betydligt bättre objektiv för att kunna fånga fåglar flygande, men lagt det på hyllan. Tycker objektivet är för dyrt med tanke på att jag inte brukar lyckas några på "bra" bilder, förutom gräsänderna då :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rena turen ifall man får en tydlig bild på en fågel.

      Radera