torsdag 12 oktober 2017

Helt huvudlöst


Jag har nu virkat så pass långt på Poppy att det bara är huvudet som återstår. Det är nog det lättaste mönster jag nånsin virkat efter och jag var så nöjd att jag köpte det. Varken kropp eller själva huvud var särskilt invecklat att göra. Så här fortsätter det nog hela vägen tänkte jag. Glad i hågen plockade jag fram garnet jag skulle använda till hår, och började läsa beskrivningen. Jag läste den en gång till....och ännu en gång, och kände hur irritationen kom krypande. Det fanns foton på hur man skulle gå till väga också, men jag fick inte ihop det. Kanske jag översatte fel, tänkte jag och började slå upp alla engelska ord jag inte var helt säker på, men jag hade översatt rätt. Till sist var det någon som tryckte på strömbrytaren i hjärnan och allt var glasklart. Det var meningen att man skulle virka fast håret ungefär som när man ser de som gör peruker av människohår. Då fästs föregående hårstrå av det som kommer efter. Väldigt smart...men tidsödande. Nåja, det är några veckor kvar till jul, så jag ska nog hinna bli klar med den.

Ibland läser man att något är helt huvudlöst, och då menas att det är helt vansinnigt eller dåraktigt. Det uttrycket passar väldigt bra in på det jag läste igår. I februari i år stal en svensk man en lastbil i Barcelona och körde mot färdriktningen rakt in i en folkhop och skadade tre personer. Han dömdes till två års fängelse, men nu är han släppt och tillbaka i Sverige. Anledningen till att straffet blev kortare var att han var drog- och alkoholpåverkad. Det sågs som en förmildrande omständighet. Jag fattar ingenting. Då räknas alltså bilstöld, att köra mot färdriktningen, att köra drog-och alkoholpåverkad och att skada andra människor som helt normalt. Det anses i varje fall inte som något brott efter vad jag förstår. De flesta som åker i fängelse sitter aldrig där tiden ut och det höjer man knappt ens på ögonbrynen åt längre. Men påstå att köra drog-och alkoholpåverkad ska räknas som förmildrande omständighet är verkligen huvudlöst. Slutsatsen av det hela blir att ifall man råkar köra på en annan bil ska man kvickt som bara den plocka fram en plunta och hälla i sig nåt starkt. Då behöver man inte ta ansvar för sina gärningar.

22 kommentarer:

  1. Det där med virkning är jag inte alls bra på. Lärde mig litet i skolan men har glömt allt troligen nu.
    Kul projekt du har på gång.
    Det är väldigt konstigt som domstolar och rättsväsende dömer numera. Förstår mig inte alls på hur folk tänker. Verkar vara liknande situation i både Sverige och USA.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog måste man sona sitt brott som det så vackert heter.

      Radera
  2. Ska bli kul att få se Polly med huvud och hår.
    Jag tycker att det daltas förmycket med brottslingar, som gör grova brott, men tänk om jag skulle råka fiffla lite med min deklaration. Känns nästan som om det vore värre äm mord och våldtäckter.
    Håll stadigt i paraplyet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att det tas mer hänsyn till brottslingen än den drabbade.

      Radera
  3. Förmildrade omständigheter i det fallet är verkligen minst sagt huvudlöst. Försvårande skulle jag i stället säga... Hoppas du får huvudet på skaft snart :D Ser väldigt fint ut så här lång i alla fall :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, huvudet på skaft hade många behövt att ha.

      Radera
  4. Man kan verkligen undra över hur lagar och regler tolkas. Det är med det här som med mannen som fick straffet för misshandel sänkt eftersom man ansåg att det var "misshandel av normalgrad".
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen huvudlöst. Då är det tydligen tillåtet att misshandla en del.

      Radera
  5. Fyllekajor var ju nyligen på tapeten... :) Jag vet också att jag strax dessförinnan sa: man slutar aldrig häpna - alla dessa med huvudet under armen. Tur i alla fall att du tänkt till, så Poppy strax får sitt på plats. ;)
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Jag hon ska inte vara huvudlös länge till.

      Radera
  6. Men vad du är duktig. Själv tror jag att jag kan virka lite, men bara lite. En gång i tiden lärde jag mig det, men jag har nästan aldrig praktiserat det.
    Jag stickar däremot mycket, och lyckas även med svåra mönster på tröjorna. ( Stickar mest till barnbarnen, för närvarande).
    Angående brott och straff... så finns mycket att önska.Och mycket att fundera över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är betydligt roligare att sticka och virka till barnbarnen...speciellt när de är små.

      Radera
  7. Hur kan de tycka att drog/ alkoholpåverkan är mildrande orsaker Menar dom att vi ska vara så alla?
    Sv.....Lite bättre idag
    Men oj vad min näsan rinner.
    Funderar på om man kan sätta en dambinda under näsan :-)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir inte klok på deras tankesätt.

      Radera
  8. Det finns ju gott hopp om att Poppy får sitt huvud på skaft men värre är det med dem som redan har huvuden men inte har dem på skaft. Helt obegriplig! Som om det var en förmildrande orsak att vara drogpåverkad. Jag håller mig för pannan och suckar djupt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt obegripligt. Poppy ska inte vara huvudlös så länge till.

      Radera
  9. Det är mycket som är huvudlöst i tillvaron, själv känner jag också mig ibland totalt huvudlös. Huvudlösa höns har man också hört talas om. Din docka blir tjusigt, ser fram emot att den ska få ett huvud så den kan titta och tänka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudet är snart på plats. Då kommer en bild på henne.

      Radera
  10. En huvudlös Poppy är ju inte så farligt - hon kommer snart att ha huvudet på plats och kommer med all säkerhet inte göra en massa dumma huvudlösa grejer! Värre är det med vissa politiker som verkar ha tappat huvudet totalt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är nog bättre att inte ha haft något huvud och sen få det på plats än att ha haft ett huvud och tappa det totalt.

      Radera
  11. Först ler och tycker du är en stjärna som kommit till det huvudlösa - men så blir det gerr gerr utan leende i slutet av ditt inlägg; huvudlöst verkligen men den sköna rosa får ju sitt av en långt från huvudlös :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tack! Ja huvud har jag och förhoppningsvis fyllt med lite vettigheter.

      Radera