fredag 8 september 2017

Årstider


Jag sitter här insvept i en stor fleecepläd och tänker på den gamla goda tiden när vi hade fyra årstider. Det har vi väl i och för sig nu med, men det är ändå en viss skillnad.

Förr kom årstiderna i en viss bestämd ordning och var och en av dem varade ca tre månader. Nu kommer de huller om buller och varar ibland bara någon vecka innan de avlöses av nästa. Årets sommar var inte mycket att hänga i julgranen. Några fina dagar hade vi trots allt, men de var lätt räknade. Strunt samma, tänkte jag, september är alltid en fin höstmånad. Hitintills vet jag inte om jag kan säga att det stämmer. Det har regnat konstant. 

Vi fick göra ett uppehåll med altanrenoveringen av olika orsaker, men vi räknade ändå med att bli färdiga så vi kunde sitta där ute några gånger i höst. Jag får hjälpa Göran lyfta upp skivan på taket, sen gör han resten. Det är bara ett problem.....det spöregnar varje dag. En skiva hinner han sätta fast sen går det inte mer. Så småningom blir det säkert klart och jag struntar i om det så är snöstorm då, för jag ska sitta där en gång till i år och fika. 

Det är tur att vi har en hel del att göra inomhus, så vi slipper sitta och rulla tummarna. Lite irriterande är det faktiskt att allt vi planerar saboteras av vädret. 

31 kommentarer:

  1. Det verkar som om vädret härmar den allmänna oredan som råder överallt i världen. Håller inte det mesta på att implodera, falla samman? Eller är jag kanske bara en obotlig pessimist. Men nog är det rörigare än vanligt på vår planet. Tack och lov dock att vi i alla fall inte bor i Karibien. Irma är en fasansfull bekantskap.
    Jag ska hålla tummar och tår för att du får njuta åtminstone ett fika till (gärna fler) under det nya taket. I strålande sol och klar höstluft. Håll ut! ;)
    Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kúnde klart varit värre. Jag är oerhört tacksam att Irma säkert inte hittar hit.

      Radera
  2. Vi hade faktiskt en "mellandag" idag med litet svalare temperaturer och moln samt REGN! Helt otroligt. Inte lång stund, kanske 20-30 minuter, men det var litet väta. Efter nästan 3 månader utan regn var det sensationellt. :) Nu skall det bli varmare, torrare och troligen mera brandrökigt igen tyvärr.
    Jag minns min barndom och att det var 4 distinkta årstider. Inget huller om buller där inte. Saknar det "mönstret". Men det är nog en svunnen tid.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr kommer nog inte den tiden tillbaka när man direkt visste att det skulle gå över till en annan årstid.

      Radera
  3. kan bara hålla med. september brukar vara fin men här har det också regnat mycket. Lite tråkigt men jag hoppas på bättring för på tisdag ska vi på utflykt...

    Kram och trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller jag tummarna för att tisdag blir en extra fin dag.

      Radera
  4. Ni har verkligen inte haft tur med vädret den här sommaren - tycker faktiskt lite synd om er nere i Skåne. Klart du hinner njuta av en fikastund under nya taket innan vintern - om det nu blir någon vinter ...
    Vädret och årstiderna verkar ha kommit i obalans - tur ändå att vi inte drabbas av tropiska stormar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt. Det är inget som säger att det blir vinter efter det här regnandet. Kanske sommaren eller våren står på tur.

      Radera
  5. Vårt avlånga land har väldigt olika temperaturer. Jag som i norra Småland tycker vi har haft en jättefin sommar. Ska man klaga på något så är det avsaknaden av regn. Vattenståndet är lågt, t.o.m i djupa Vättern, så är det en markant skillnad var strandkanten går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit lite orättvis fördelnings av regnet.

      Radera
  6. jo, sommar och nyår har haft samma temperatur i Göteborg...

    SvaraRadera
  7. Ni har fått betydligt mera regn än va vi har fått.
    Jag kan faktiskt inte klaga på sommaren. Vi har varken haft en solig torr sommar, men vi har heller inte haft en kall regnig sommar. Utan tt mycket ombytligt väder. Varken bra eller dålig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte mycket man kan göra åt vädret.

      Radera
  8. Jag kan bara hålla med om att Sveriges väder har blivit uselt. Åtminstone nere i Skåne. Vi var ju hemma en månad nu under sommaren och jag tror vi hade fyra dagar med sol....resten regnade det :(
    Men det är bra att du tänker positivt att du ska sitta ute och fika en gång till i år :D
    Kram och trevlig fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får försöka lura sig själv att det kan vara skönt även fastän inte solen skiner.

      Radera
  9. Ibland blir en runda i blogglandia att finna sina egna tankar, idag just om våra årstider som förändras även om vi här upp en så länge har dem, men de är också i flyttingmodus :-)
    Önskar er goda fina dagar så nu kommer vidare på altanbygget!
    Kram
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Även om altanjobbet blir försenat så är det nåt annat som går framåt i stället. Man får försöka se det positiva.

      Radera
  10. Har problem med att mina kommentarer hos dig inte syns!
    Gör ett nytt försök, och hoppas på att solen ska skina på dig på söndag. Enligt SMHI ska det vara uppehåll då. Passa på då, och ät, frukost, middag och fika ute!!
    Kram och en fin helg!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den dagen ska jag verkligen utnyttja ifall det stämmer. Trist att det strular med kommenterandet igen. Det gör så lite då och då verkar det som.

      Radera
  11. Men fy så trist att ni inte kunnat genomföra era planer. Jag skröt förr i världen att jag inte var väderkänslig men numera kan jag bli rätt grinig och det är dåligt väder i flera dagar. Man måste ju som hundägare ut hur som, o att dra omkring med ett sträckt koppel i vars andra ände en motsträvig hund knatar det är inte skoj. Blöt och lerig blir man, både hund o matte. Hoppas ni orkar hålla humöret uppe, trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Det är inte mycket man kan göra för att ändra på vädret. Vi får bara vänta.

    SvaraRadera
  13. Jag bryr mig inte så mycket om vädret - men så renoverar vi ju inte heller. Jag är mer en innekatt och trivs bäst inomhus. Promenerar varje dag mest för att jag måste röra på mig och få lite dagsljus. Men jag håller med dig om att årstiderna inte är samma som förr i tiden. Nu börjar det ju ibland att snöa även här i söder tidigt i november.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir till att skifta mellan utomhus och inomhussysselsättning flera gånger om dagen.

      Radera
  14. Som tröst brukar jag tänka på att vädret har växlat över tid hela mitt liv. Det har gått i cykler på ca 9-12 år då det blivit några rejäla vintrar och några fantastiska somrar. Nu har det snart gått en ny cykel sedan snövintrarna 2009-2011, så det ska bli spännande att se om det visar sig några "vargavintrar" snart igen ... även om jag inte direkt längtar efter just den typen.
    Jag tillhör dem som tycker att sommaren har varit jätteskön. Temperaturen har jag mått jättebra av för gassande sol är inte min grej numera. Och inte har vi haft något regn att tala om förrän nu efter sommaren. Det har varit en torr sommar och inte för kallt eller för varmt. Lite solfattig, men det gör inte mig något ... snarare tvärtom ...

    Mitt största bekymmer i år har varit att inte kunna lita på väderprognoser ett dyft. Att SMHI inte alltid lyckas med sina spådomar är ju inget nytt, men sedan tidig vår har det inte gått att gå efter deras prognoser ens från timma till timma, och problemet har varit stadigt och inte tillfälligt som tidigare. Att vädret tydligen varit så svårtolkat över så lång tid som hela sommaren kan jag känna är ett visst orosmoment och ganska ovanligt ... men i övrigt har jag varit väldigt nöjd :D

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det mesta regnet har hamnat i Skåne. I varje fall känns det så.

      Radera
    2. Så kan det vara ... och jag tror att västkusten över lag haft sämre väder än ostkusten. Därför får jag nog dessutom vara nöjd över att bo där jag bor :)

      Radera
  15. Intressant inlägg. Jag har inte tänkt i dom banorna förrän du tog upp det. Men, visst, det ligger något i ditt resonemang, kanske.
    Det jag är besviken över är inte vår, för det var det, sommar har det också varit lite av och hösten den är här, med regn och blåst. Men, vintern, var blev den av i vintras? Jag som älskar vintern, utom halkan.
    Förstår att det måste vara jobbigt att ha en mängd arbete utomhus att göra och så sabbas det av regn, inte trevligt. Hoppas att det håller uppe så ni får altanen klar.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har halva helgen regnat bort, och jag vet inte om jag vågar lita på att det blir uppehållsväder i morgon. Men något altanjobb blir det inte en söndag.

      Radera
  16. Du har rätt i att fyra årstider är något passé i vårt land och sommaren 2017 har vädermässigt varit en besvikelse. Mitt hopp var därför stort på september som var riktigt fin här förra veckan. Denna vecka ösregn eller bara regn. Ändå hoppas jag att du ska få sitta där minst en gång till i år. Jag tror det blir fler. :)
    Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är optimist och tror också det blir altanfika i år.

      Radera