torsdag 13 april 2017

Två för en


Igår åkte Rasmus och jag iväg till ett litet köpcenter i närheten. Jag tänkte att det troligtvis var en bra idé att handla så mycket som möjligt i god tid innan påskrusningen. Många har visst tagit ledigt på skärtorsdagen har jag förstått. Jag kan inte tänka mig något mer nervpåfrestande än att trängas med kunder i affären och sen stå still länge och väl i kö innan det blir ens tur att lägga upp varorna på bandet. Min gissning var nog riktig. Det var ganska lugnt i butiken och handlingen var snabbt avklarad. Det kändes väldigt bra att ha en stark kille med som kunde lyfta alla tunga kassar. Vi mötte  många yngre både killar och tjejer som var och handlade tillsammans med äldre personer. Det är tydligen populärt att tillbringa skolloven hos mor eller farföräldrar. Så har det nog varit i alla tider.

När vi var klara med alla inköp var det tid för eftermiddagsfika. Vilken tur att just på onsdagar serverar den ena affären pensionärsfika. Med det menas att man får två bakelser och två koppar cappuccino och betalar bara för en. Rasmus har länge tyckt att pensionärslivet verkar så "lyxigt" och igår fick han ju erfara lite av förmånerna.

17 kommentarer:

  1. Haha, förstår att han tycker att det är lyxliv. Det är många med honom som tycker så.
    Fast ibland kan jag tycka synd om pensionärer. De har arbetat i hela sitt liv, men då pensionen kommer så sänks "lönen" rejält.
    Så det gäller att spara i hela sitt liv. Det har jag präntat i i huvudena hos tjejerna, ja även svärsönerna. Det gäller att spara, för att sen kunna unna sig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sämsta med pensionärslivet är helt klart lönen. Annars finns det inget att klaga på....rena drömtillvaron.

      Radera
  2. Härligt med en stark medhjälpare i affären ... och två för en på fiket är ju ren lyx! Ibland har det sina fördelar att vara pensionär :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att få känna sig lite lyxig ibland.

      Radera
  3. Jag handlade redan i tisdags och av samma anledning. Redan då var det mycket folk i affären så jag kan tänka mig att det är knökfullt i dag. Två för en hade varit dumt att missa ;-)

    Kram och trevlig skärtorsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker får man bara inte missa.

      Radera
  4. Skönt att handla när man slipper trängas med alla andra!
    Och vilken perfekt avslutning för er med billig och god fika :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det behövdes med lite energitankning efter inköpen.

      Radera
  5. Det pensionärsfikat skulle jag inte tacka nej till. Bra och trevlig idé.
    Bra idé detta också att handla tidigt, för stress och jäkt är inte bra och mycket med folk i affärer, då blir i alla fall jag lätt stressad.
    Vill önska dig en Glad och trevlig Påskhelg.
    Varm kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns en hel del pensionärsförmåner i butikerna här i närheten. Väldigt bra.

      Radera
  6. Pensionärsfika har vi inte något här i samhället, men om man handlar på tisdagarna på ICA och är fyllda 65 får man 5% rabatt.
    Ha det så trevligt tillsammans med den lille kloke Rasmus.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har 5% i butiken här i Åstorp på tisdagar och på onsdagar är det 5% i en butik i köpcentrat och i en annan är det pensionärsfika samma dag. Jobbigt att hinna utnyttja alla rabatter.

      Radera
  7. Gillar inte heller köer och saker som tar lång tid. Därför väljer jag oftast att handla på affärer där jag kan självscanna. Så bra sätt att handla på. Man slipper köer.. Glad påsk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog börja självscanna för det verkar väldigt bekvämt.

      Radera
  8. Kikar in och önskar dig en riktigt God o Glad Påsk..Haé Kram.

    SvaraRadera