måndag 13 februari 2017

Målningsdag



I fredags var jag hos frissan och fick lite färg i håret. Det var välbehövligt. Hon klippte en snygg frisyr också så jag känner mig mycket nöjd. Normalt sett brukar jag gå var 8:e vecka och få imålat det som växt ut, men av någon underlig anledning så har det dragit ut på tiden. Nu hade mitt hår växt så det syntes en bred grå kant längst in mot huvudbotten, och resten var brunt med lite slingor. Det närmast huvudet kunde inte kallas för slingor...det liknade mer damm. Jag tycker om att ändra hårfärg lite då och då. Det gör att jag känner mig lite piggare.

Jag har fått många gliringar om att det är bara yngre personer som färgar håret. Det håller jag inte alls med om. När man är ung är man naturligt snygg. Ju äldre jag blir desto mer tycker jag att jag behöver liva upp håret med lite extra färg. Det är inget fel att synas. Eftersom jag färgat mitt hår sen jag var tonåring, så känns det inte riktigt som att det är jag ifall jag inte har en klatschig färg i håret. Lite har jag ändå fått tänka om. Det går inte att färga det alldeles för rödorange numera. Det klär jag inte i. Men när jag ska välja frisyr, så fastnar jag alltid för de modeller som visas på kvinnor med skrikande orange hår.


Det går alldeles utmärkt att vara både mormor och farmor om man har grått, svart, brunt, orange eller gredelint hår. Det är inte hårfärgen som avgör hur man är. Det är så mycket annat som spelar in.

14 kommentarer:

  1. Det har hänt att jag tonar håret, men det är inte ofta. Än så länge så har jag inga gråa hårstrån, och snart så är våren här, då solbleks mitt hår ganska så rejält.
    När pappa var 60 år så hade han inget grått, mammas ljusa hår gjorde att det inte syntes då de gråa kom, men hon var ca 55-60 år då de gråa började komma.
    Jag har inte riktigt det gråa håret i generna, fast min syster är halvgrå, hon är 50 år, min bror har typ mammas hårfärg, så där syns inte mycket grått, och han är 53 år
    Nu för tiden vet man inte alls vad folk har för hårfärg. Det viktigaste är att man själv trivs med sin färg.
    Ha en fin vecka! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dröjde ganska länge innan mitt hår blev grått så att det märktes tydligt när det växte ut. Min riktiga hårfärg är det många år sen som jag såg. Tycker som du att man måste trivas med den färg man har på håret..

      Radera
  2. Jag behåller mitt gråa hår.Det har fungerat bra till barnbarn så det får fungera till barnbarnbarn också.
    S..Det var ett fantastiskt besök.
    Det var både roligt och avkopplande!
    Ha en bra dag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken att man själv trivs. Vad andra tycker har ingen betydelse.

      Radera
  3. Tack för påminnelsen för här behövs det verkligen bokas en klipptid. När det nu ska hinnas med bara... Själv har jag knappt några gråa hår och färgar inte men tycker det är upp till var och än att välja det man trivs med.

    Trevlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En duktig frissa är A och O. Då blir man alltid nöjd.

      Radera
  4. Jag håller helt med dig! Klart man vill piffa upp sig lite :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt som gör att man känner sig pigg och glad är ett måste.

      Radera
  5. Det är många år sedan jag slutade tona och färga håret och det ångrar jag i dag. Jag skulle så gärna vilja ha lite färg jag också, men nu vågar jag inte. En fegis är jag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feg tror jag knappast du är. Gör du slag i saken och gå till frissan. Tror inte du ångrar dig....och i så fall så växer ju håret ut så det går att klippa av det färgade, eller sätta i en ny färg. Kram

      Radera
  6. Jag blir också så glad efter frissabesök då håret fått en klick färg och ett lyft. Än är bara tinningarna gråa och jag har väntat i många år på att allt ska bli grått för då var planen att sluta färga, kanske bara ha nån liten svart detalj. Nu är det 8 veckor sen jag friserade mig och det börjar se rätt bedrövligt ut. Om det inte var så dyrt skulle jag vilja ha många färger i kalufsen :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar ha en grundfärg och sen gör frissan två eller tre olika sorters slingor. Det gillar jag. Det är inte speciellt dyrt här.

      Radera
  7. Just nu tonar jag mitt år i en rödaktig nyans. Funderar på att ta tillbaka min lite mer naturliga hårfärg mellanblond, blond igen. Fräscht till i sommar kanske :)
    Jag håller med dig. Jag färgade inte håret när jag var yngre heller. Man gör väl allt för att dölja dom små gråa som dyker upp lite här och där ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns alltid kul med en ny hårfärg.

      Radera