måndag 20 februari 2017

Det var bättre förr

Köpenhamn har alltid legat mig varmt om hjärtat. Det är den närmaste huvudstaden för min del. En tur med färja och tåg tog förr ca en timme. Färjorna går var 20:e minut och tåget från Helsingör till Köpenhamn gick också lika ofta. Sen blev det ändrat till två gånger i timmen, men det var fortfarande acceptabelt. När man bara skulle till huvudstaden så var det en behaglig tur med inga byten, utan man satte sig tillrätta på tåget i Helsingör och steg av på Hovedbanegarden i Köpenhamn. Ströget ligger bara några minuters promenad därifrån och även smågatorna är värda ett besök.

När vi var på väg längre ut i världen steg vi inte av i Köpenhamn utan åkte bara vidare till Kastrup. Det kunde inte vara enklare. Efter att inresekontrollen infördes så var vi tvungna att gå av tåget i Köpenhamn, men det kom ett annat tåg en fem minuter senare och på samma perrong som tog oss till flygplatsen. Det var inte besvärligare än man kunde stå ut med det.

När jag nu kollade efter färje och tågavgångar som passade till flygtiderna så höll jag på att gå upp i limningen. Jag hade planerat att be en granne skjutsa oss till stationen, eftersom taxi i Åstorp inte tar emot beställningar som bara är inom Åstorps kommun. Varför ska det då finnas taxi här? Mycket onödigt, enligt min mening. Bussen till Helsingborg går vid två-tiden på eftermiddagen och när vi kommer till Helsingborg  har vi tre kvart på oss innan färjan till Danmark seglar iväg. Då hinner vi köpa biljett för vidare färd. Sen börjar eländet.

Det är inte alla avgångar som kör ända fram till Köpenhamn och hoppar man av på en tidigare station, så kan det dröja innan man kommer med ett tåg som kör vidare. Endast en gång i timmen finns ett tåg där man slipper byta. Nåväl, det får väl ordna sig. Men vi kommer bara till Köpenhamn, sen får vi byta tåg där till ett som tar oss hela vägen till Kastrup. Om allt klaffar ska vi då vara framme strax efter fem; alltså en krånglig resa på drygt tre timmar. Här passar det och säga att det var bättre förr. Det går att åka på den svenska sidan, men det är en massa kontroller och väntetid där med, så det är lika illa.

Jag var irriterad och lite småsur när jag äntligen fått alla tider nerskrivna. Det var nästan så jag skulle kunnat strunta i att resa helt. Väl framme hade vi två och en halv timme på oss innan flyget skulle gå, så allt som allt hade vi då varit på väg i fem och en halv timme innan vi kunde sjunka ner i flygfåtöljerna.

Då hände något humörhöjande. Bo, min svärson, fick höra vilket strul det var med att komma till flygplatsen, så han erbjöd sig att sluta sitt jobb tidigare, komma och hämta oss och skjutsa oss till Kastrup. Vi kom iväg till Luxemburg i fredags precis som förr i tiden utan en massa fördröjningar. Det blir en extra stor guldstjärna i Svärmorsboken.

1. Så underbart med svärsonen. Sådant uppskattar man verkligen.
    Luxemburg drar väl lite extra nu, kan jag tänka mig.
    Kram

1. Vi var bjudna på femårskalas hos Zoé.

2. Mors.Den guben Bo,är guld värd kan jag tro..Detta med att krångla till det är dessvärre inte ovanligt..Förr kunde jag gå ner till tåget (Upptåget) och stiga på,sen stannade tåget på Arlanda station och man klev rakt upp i avgångsterminalen...Men sen kom någon klok tok på att "nä så enkelt får det inte vara",så nu går upptåget bara till Uppsala,där måste man byta,till Stockholmspendeln,den stannar sen vis Arlanda..Så visst var det bättre förr..Haé Kram.

1. Varför måste man ändra på saker som fungerar perfekt?

3. Ja, jisses, så det krånglas till, helt i onödan tycks det som.
    Bo, är svärmorsdrömmen personifierad! Vilken gulling och så hjälpsam.
    Det var bättre förr på många sätt när det gäller trafik och resor. Förmodligen har säkerhetsaspekterna ett finger med i spelet och statskassan också på något sätt. När vi ville till Arlanda förr så steg vi på bussen i Kapellskär eller i Grisslehamn och så gick den via Arlanda om någon behövde dit. Nu ska vi ta oss till Cityterminalen och där stiga på bussen till Arlanda och åka nästan hela vägen tillbaka som vi just har kommit. Men de har väl sina skäl.
    Ha det jättefint i Luxemburg nu, njut av varje sekund!

1. Konstigt att det ändras till det sämre. Vi kom hem från Luxemburg igår kväll och då hade vi både Katarina och Zoé med oss. Zoé har också sportlov denna veckan.

4. man får välja sina svärsöner med omsorg ❤️

1. Det stämmer. Jag har valt rätt både när det gäller svärsöner och svärdotter.

5. En räddare i nöden! Härligt att omge sig med sådana. Du har med all säkerhet gjort dig förtjänt av det. :)
    Ha nu riktigt fina dagar!
    Kram

1. Det är alltid roligt när man kan hjälpa varandra. Allt blir så mycket lättare då.

6. Vilken svärson du har :) Så skönt att han ställde upp och skjutsade er!
    Kram

1. Ja, det var väldigt snällt. Väntetider när man ska resa är så irriterande.

7. Jag förstår att den svärsonen ligger riktigt bra till!
    Vi har flugit från Kastrup en gång, det är det närmaste jag kommit Köpenhamn. Det var Åkes första utlandsresa och vi skulle till Rom och fira hans 50-årsdag. Det blev en lång dag på Kastrup, för det blev något fel på planet så en 2 timmars väntetid blev nästan åtta, men Åke tog det med ro. Han älskade att se på folk och här fick han sitt lystmäte.
    Resten av resan gick alldeles utmärkt och vi hade en underbar vecka i "Den eviga staden".
    Kram, Ingrid

1. Jag skulle vilja besöka Rom någon gång.

8. Klart att han ska ha en stjärna en stor en.Vilket krångel med alla tiderna.
    S....Ja nu längtar vi efter sommaren.
    Kram!

1. Det är lite irriterande med alla identitetskontroller. Det har varit så enkelt under många år att ta sig till Danmark, men det är slut med det nu.

9. Men så bökigt det ska vara. Mycket irriterande..
    Och att inte kunna åka taxi inom din kommun. Det borde ju vara bra körningar, då hinner dom ju med mer? Borde väl vara perfekt att ta en kort körning då och då med.
    Ha det så bra..

1. Förr gick det alltid att få en taxi även kortare sträckor, men nu är det helt hopplöst. Det går buss som stannar på alla andra områden i Åstorp utom där jag bor. Det känns lite isolerat, men eftersom vi alltid själv kör bil annars så går det bra. Finna många äldre här som inte kan ta sig ner till samhället själv så det är verkligen dåligt.

10. Japp, en snäll svärson är guld värd. Skrattar gott åt "svärmorsboken" :)
    Kram!

1. Det är så skönt och veta att man kan få hjälp när man behöver.

11. Ja du Gunnel, jag har hört talas om detta tåg strul av dotter och svärpåg m.m.
    Vi vet också vilken tid det tog för oss med tåget från Kastrup - Ängelholm.
    Inte undra på att man inte vill flyga från Kastrup, det finns ju ingen annan direkt flyg till Dublin, hade varit bra från Landvetter.
    Jag förstår folks frustrationer över detta strul.
    Hoppas du får en trevlig tid hos dina kära, kram/ Eva

1. Jag hopas på en direktlinje Ängelholm-Luxemburg.......och gärna Dallas också.

12. Du har tur med en sådan fin svärson - var rädd om honom!
    Kram

13. Ha nu riktigt mysiga stunder med lilla Zoe, som nu är stora damen!
    Ta våren med dig hit!
    Kramar Karin

1. Tyvärr tappade vi bort våren nånstans på vägen.

14. Det är mycket som var bättre förr. Det inser man nu, med facit i hand. Det är ju bedrövligt med alla dessa krångel-kontroller. Nej, raka spåret ska det vara utan en massa tjafs efter vägen.
    Den mågen är en svärmors- och svärfarsdröm. Jag önskar mig en sådan! Men det blir förstås lite besvärligt eftersom jag inte har någon dotter. ;) Och ingen son heller som eventuellt kunde ha blivit någons dröm-måg. Hm ...

1. Jag kan också tycka att mycket var bättre förr utan att känna mig som en omodern bakåtsträvare.

15. Bra med hjälpsamma svärsöner - jag har också två sådana som ställer upp i alla lägen när det krisar. Verkar jobbigt med logistiken när man ska ut och resa lång. De problemen har vi inte här uppe. Antingen reser man från Norrköping, Skavsta eller Arlanda. Men en gång när vi reste från Norrköping och skulle byta plan på Kastrup fick vi vänta i 6 timmar...
    Kram!

1. När vi väl kommit till Kastrup har det inte varit några problem, men vägen dit är jobbig.

16. Vad skönt att slippa allt krångel!
    Det är alltid så mycket transporter och väntetider kring resandet, så själv har jag helt valt bort det sen jag flyttade hem från Istanbul. Ja, om man inte inkluderar alla härliga resor jag gjort i Sverige förstås.

1. Det verkar som det blir mer och mer besvärligt att resa. Trist, för jag har alltid tryckt det varit kul.