onsdag 11 maj 2016

Att trotsa sina rädslor

Om man har fobi av något slag så ska det tydligen vara bra att utsätta sig för det man är rädd för så att man övervinner rädslan. Det har jag försökt att göra. Bosses tävling denna veckan handlade om i stort sett bara läskiga djur, men eftersom det är ett tag sen jag var med och tävlade så hade jag bestämt mig för att denna gången skulle det bli av.








Jag börjar med en stor grön skalbagge. Vad den heter vet jag inte men jag vet att den är broderad på symaskin.





















Sen skulle vi fotografera två olika slags fjärilar. Jag försökte verkligen få ett foto på en fjäril i trädgården. Jag tror jag höll på i en kvart. Mesta tiden höll den vingarna hopknipna och varje gång den fällde ut dem så klickade jag, men det blev ingen bra bild. Tålamod har jag ibland med den dagen var ingen ibland-dag. Jag återvände till symaskinsbroderierna och där fann jag två i de svenska färgerna.


Ingen kan väl missta sig på vad det här är för slags djur?


Humlan är den insekt jag kan identifiera mig mest med, eftersom vi har samma kroppsform.


Nyckelpigor är faktiskt inget jag är rädd för, men de syntes inte till någonstans, annars är det något jag fotograferat ofta, men vi fick ju inte ha med gamla foton.


Maskar tycker jag är otroligt äckliga så det låter jag koltrasten visa upp i stället för att jag ska röra vid den.


En larv är nästan som en mask, men jag måste säga att den här hjärtelarven är riktigt gullig.


Spindlar är något jag passar mig för väldigt noga. Inte för att jag tror att de är farliga, men de har så onödigt många ben och springer så snabbt så man har ingen koll på var de är. 

Ännu ett icke klappvänligt djur som ingick i tävlingen var flugan. Det stod inte vilken sort så jag tog för säkerhets skull med två stycken....


....en oknuten....

....och en knuten.

Sista uppgiften var att fotografera tre sorters bajs. Det var skitenkelt, men eftersom jag gissar att jag redan är diskvalificerad från tävlingen så bryr jag mig inte om att lägga in fler bilder.


34 kommentarer:

  1. Jag tycker att du ska vinna med dom fina bilderna.
    Helt gjorda med humor!
    Svar:..Godmorgon!
    Ättika är ett bra sätt att bli av med ogräset .
    Här är det 14,1 och sol!
    Ha en bra dag
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Om jag vore jury så skulle du få full pott för dessa härliga och vackra bilder - samt för din humor!
    Det finns klokskap också häri!
    Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Tove! Du kunde kanske vara bisittare.

      Radera
  3. Jag gillar i vilket fall dina småkryp skarpt Gunnel!
    Ha en fin dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bossse Lidén sitter och skrattar så han nästan ramlar av köksstolen. :) Bredvid honom sitter domaren och har en djup rynka i pannan. Va! Har han ingen humor tro?
      Härligt blogginlägg Gunnel. :D
      Stor Bossekram

      Radera
    2. Mia: Så glad jag blir.

      Radera
    3. Bosse: Jag misstänkte att Domare Bosse var extra sträng, så nästa tävling får jag nog skärpa mig om jag ska ha någon chans.

      Radera
  4. Haha, vilken glad morgon det här blev! :)

    SvaraRadera
  5. Hahaha, tycker att du skulle ha vunnit första pris.
    Jag är också som en humla, i kroppsformen, tjockast på mitten.
    Bäst var nog iallafall flugorna.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många konstiga typer i Vår Herres hage.

      Radera
  6. Vilket underbart inlägg, haha, så mycket humor!!!
    Ha en solig dag, kram ♥

    SvaraRadera
  7. Mycket fyndigt inlägg!!! Är det pris med i utmaningen borde du fått ett.
    Så lätt du kunde fotografera läskiga djur, utan att de blev läskiga. Masken i koltrastens mun såg dock litet läbbig ut. Riktigt närodlat rawfood. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!Jag passar mig för rawfood. Jag tyckte faktiskt också att djuren nästan blev oläskiga här.

      Radera
  8. Haha! Du borde ju vinna den här tävlingen! Du är verkligen rolig och påhittig :)
    Bra gjort!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag är väldigt rädd för spindlar men alla kryp är äckliga, i alla fall på fel ställen, läs inomhus. Jag är rädd för hissar, det gick OK i USA men väl hemma har situationen inte förändrats så mycket tyvärr. Annars sägs det ju att man ska utsätta sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ändå inte att det hjälper. Är man rädd så är man.

      Radera
  10. Flugorna har inte kommit igång än trots den gångna värmen. Tror de vaknade till liv sent i april och gick under av köldchocken några dagar senare. Vi hade flera i huset då och jag fick leta reda på flugsmällaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flugor har jag inte sett till än inomhus.

      Radera
  11. Såååå underbart! Vilket höjdarinlägg! Precis så ska en riktig tävling umanas och vinnas!

    SvaraRadera
  12. Det här var verkligen ett roligt inlägg, full av humor. Tack för många skratt, det värmde. Roligt och fyndigt.
    Men, hur fick du koltrasten att posera för dig med en mask i munnen?
    Ha det bra och kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koltrastarna tror nog de är våra husdjur, för de följer oss överallt när vi är ute och kan gärna sitta precis intill oss när vi jobbar i trädgården.

      Radera
  13. Ha,ha...gud så roligt. För mig är du en vinnare.
    Kramen

    SvaraRadera
  14. hahahahaha…. du är för underbar! annars hade den utmaningen passat mig som handsken… gillar att fota småkryp. fast det handlade ju om fobier och då hade jag väl fått ta bilder av möss och råttor och det hade jag aldrig gjort, så tur att jag inte är med. men ditt bidrag var toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möss och råttor är hemska varelser.

      Radera
  15. i Sverige är jag inte rädd för nåt.

    SvaraRadera
  16. Tack för dagens bästa skratt! :D Vore jag domare så skulle du stå högst på prispallen.
    Jag önskar att alla läbbiga kryp var lika gulliga som på dina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall hade jag kanske också klarat av att våga mig i närheten av dem.

      Radera