torsdag 21 januari 2016

Vinterfotografering


Bosse har så många roliga tävlingar på sin blogg. Den som är igång nu består av tre delmoment. Det första var att fotografera tre vinterfåglar, och det var inte så svårt, för jag har en hel hop som kommer hit och äter varje dag.


Här samsas grönfink och pilfink under fågelbordet.


Koltrasten är en daglig gäst.


Stenknäcken hittar hit varje vinter.....


...liksom bergfinkarna. Den vänstra tror jag är en pilfink.


Den här har inte rymt från duvslaget utan det är en ringduva.

En uppgift var att göra en snöängel och fotografera den. Optimisten Bosse tyckte att det var bra om vi själva var med på bilden när vi gjorde ängeln. OK. Att slänga mig ner i snön och göra en snöängel skulle jag väl kunna åstadkomma, och det är säkert många som hade ställt upp och velat fotografera mig, men ........Det var ju det där med att fotografera snöängeln också. För att komma upp måste jag anlita en lyftkran för min stela lekamen kan aldrig komma upp utan att fördärva ängeln totalt, så jag hoppar resolut över första etappen.


Enligt tävlingsledaren var det inte tillåtet att låna bilder från Google, men jag tror bara det gällde fågelbilderna. Jag har inte lånat från Google utan från min svärson. Han har tagit en bild på en snöängel som Rasmus gjort. Snötäcket var inte så djupt, så kjolen blev lite gräsfärgad.

Till sist skulle vi ta en bild på en utomhustermometer. Vi har ingen uppsatt någonstans på vårt hus, men jag vet ändå hur kallt det är. Jag som är en extrem "frösenkylling" känner att det är



   

kallt  jag tänker inte sticka näsan utanför dörren idag. 

30 kommentarer:

  1. Men så många fina fåglar du har i din trädgård.
    Påminner mig om trädgården vi hade i Enebyberg där jag växte upp. Massor med fåglar som kom varje dag.
    Snöängel är något som jag inte gjort på mycket länge men visst gjorde jag några som barn.
    Hur blev det med all snö? Totalt kaos?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit väldigt många halkolyckor, men snön är det inte så farligt med.

      Radera
  2. Håller med... fåglarna är ju det lättaste i Bosses tävling... och snöängeln den svåra nöten att knäcka... men jag ska försöka få till en idag när det inte är så jädrans kallt :)
    Fina fågelbilder - är lite avundsjuk på stenknäcken, som är en sällsynt vintergäst hos oss...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har kommit hit de senaste 5 åren. Innan dess hade jag inte sett någon.

      Radera
  3. Ner kommer man ju alltid, men att komma upp är ett helt annat kapitel, så jag förstår om du inte gjorde en egen snöängel.Själv så är jag vig som ett kassaskåp, är tacksam för varje dag som jag lyckas ta mig ur sängen och få på mig kläderna.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste såklart att jag skulle få både fina fågelbilder och deras namn på din blogg, om du tog dig an uppgiften. Jag sitter ofta och studerar de olika fåglar som letar sig in i vår lilla trädgård. Vad "många" det är som inte har en utomhustemp. Fast i ditt fall spelar det ingen roll, trots att både du och jag gnäller över att det är kallt. Den bonuspoängen kommer någon mer norr ut att vinna. Hoppas solen kommer fram till dig med. Då är det mysigt att komma ut en stund. Kram Bosse Ängel

      Radera
    2. Lisa: Då är vi lika akrobatiska, du och jag.

      Radera
    3. Bosse: Idag är det rimfrost på alla träd runt ikring och det ser ut som på ett julkort. Mycket vackert!. Blir det sol i eftermiddag får det bli en fotorunda.

      Radera
  4. inte så bra med frön på marken... Grannarna har slutat att mata, för flera fick råttor och fick ringa Anticimex :( Och de hade hängande talgbollar, men råttan kan klättra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ett fågelbord som de äter från, men de slänger ner skalet på marken och ibland kommer det med all säkerhet frön också. Vi har också talgbollar, men de är inte så populära i vinter konstigt nog. Verkar inte som om någon råtta tycker så heller, för de har fått hänga ifred länge nu. Vilken otur dina grannar hade. Här står fågelbord i nästan alla trädgårdar och ingen har besvär med råttor.

      Radera
    2. när jag matat, har jag bara bjudit på jordnötter.

      Radera
    3. Vi bjuder också på jordnötter. Är råttor kräsna så de inte äter jordnötter?

      Radera
  5. Såg också tävlingen, men så var det snöängeln!! Hittade inte ett ända ställe i hela samhället med orörd snö. Så det får vara!
    Kul med stenknäck, det ser vi ytterst sällan här, men mer av i sommarstugan.
    Myror är världens flitigaste och listigaste djur, och de finns överallt!!
    Tom inne i vår sommarstuga där de bor i taket, av alla ställen. När de svärmar, så trillar det ner flygmyror på golvet. Inte en och en, utan massor enligt mig. Nej, här står inte myror högt i kurs!!
    Kram och bra dag!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får står jag att du inte gillar myror.

      Radera
  6. Haha! Du är uppfinningsrik och har en härlig humor! Och Rasmus ängel blev ju hur bra som helst :)
    Och dina fåglar gillar jag också!
    Ha en fin dag
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bosse godkände att inte jag hade gjort ängeln.

      Radera
  7. Så fina fågelbilder du visar. Stenknäcken är så rolig tycker jag. Den ser ute som en liten papegoja. På Stenstugu hade vi massor med fåglar vid fågelbordet, men här är det så många som matar, så hos mig är det bara några enstaka talgoxar och blåmesar. Annars är min favorit så här på vintern rödhaken och den fick jag se i söndag när jag var bjuden till Stenstugu på lunch.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rödhaken är faktiskt min favorit också. Vi har alltid bara en som kommer hit.

      Radera
  8. Jag har sagt det förut - du är duktig på att fotografera fåglar.
    Kul med litet ideer från andra bloggare. Undrar om jag ska gå ut och göra en snöängel i trädgården. Kanske får jag ligga kvar där till det blir mörkt och någon saknar mig. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Ta mobilen med så du kan ringa efter hjälp.

      Radera
  9. Jag såg hans tävling Men hoppar av . Fåglar har jag gott om Men att lägga en gammal kärring i snön för att göra en snöängel kände jag inte för. Och jag har ingen utomhustermometer den har vi inne..................Det var en trevlig kväll! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte ungefär som du. Därför tog jag hjälp av Rasmus.

      Radera
  10. Jag säger som du, skulle mer än gärna göra en snöängel men tar mig inte upp! Så jag får nog bygga mig en snögubbe istället, när det väl någon gång blir kramsnö. Det har vi inte haft sedan början av året, då temperaturen varit så låg hela tiden. Samtidigt uppskattar jag fluffig lätt snö...men nu väntas mildare till helgen.
    Kram på kramens dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. En snögubbe verkar enklare.

      Radera
    2. Duktig du är på att ha kameran framme och ta bilder av fåglarna. I år har jag sällan kameran framme och har inte tagit en enda fågelbild :-) .

      Radera
    3. Det är kul när man får dem att fastna på bild, men de är lite svårflörtade.

      Radera
  11. Hihi Vilka fantastiska fågelbilder !! och med namn och allt en till som kan fåglar riktigt avundsjuk
    Du klarade verkligen uppdraget i bosses lek Galant :) hitta hit via honom och bloggar med härlig humor gillar jag så kommer tillbaka
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  12. Rätt vad det är hos bloggvänner dyker fåglar och snöänglar upp; heja dig också!
    Bosse bus får fart på damerna runt om!
    Ängla fågelfjäderkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har så många kul idéer så det är svårt och inte nappa på dem.

      Radera