fredag 8 januari 2016

Björn Winblad


Jag lovade en fortsättning om mitt besök på Arken. Huvudsyftet med resan dit var naturligtvis att titta på Björn Winblads alla alster. Han är en dansk konstnär och designer som levde 1918-2006. Ingången till utställningen visade en megastor målning med otroligt många färger och mönster. Han har varit en av mina favoritkonstnärer sen jag var tonåring.




Han har en väldigt typisk stil på sina ansikten. De har alltid stora ögon och triangelformad näsa. Munnen är för det mesta liten och obetydlig. På ett stort antal pelare kunde man se en del av hans många affischer för utställningar på olika platser i världen och till teaterföreställningar.







Det visades inte bara affischer utan även kläder som sytts upp till balettföreställningar efter hans ideér.

Vävnader hängde från taket på en del ställen och jag vet faktiskt inte hur stora de var, men det rörde sig om flera meter på både höjd och bredd.

Björn Winblad var väldigt mångsidig. Han har designat mycket keramik och porslin. Jag passade på att köpa en ljusstake som föreställer en av hans typiska damer.


1971 ägde en av världshistoriens största fester rum då shahen av Iran firade det persiska rikets 2500-årsjubileum. Till den festen designade Björn Winblad både porslinet med guldbeläggningar, kristallglasen och silverbesticken. När shahen störtades 1979 slogs hela servisen sönder. Det enda som finns kvar är de här prototyperna som konstnären gjorde.


Jag vet inte hur många kuvert den servisen gjordes i, men jag har en för tolv personer. I lysningspresent fick vi en mat och kaffeservis som just Björn Winblad designat för Rosenthal. Den heter Romance och kaffekanna och sockerskål har guldmönster på locket, men för övrigt är den vit med ett slags upphöjt prickmönster på samtliga delar. Jag har fortfarande alla delar kvar och planerar inte någon porslinskrossning.


35 kommentarer:

  1. Såå trevligt att få lära sig lite mer om denna mångsidiga konstnär. Jag visste redan vem han var och vad han gjort, men nu vet jag ännu mer - tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar i stort sett allt han har gjort.

      Radera
  2. Det var färgglatt och fint. Tänk vad synd om en så fin servis som gick i kras, men kul att få se Björns prototypservis.
    Vilken tur du haft med din finservis, är den av ben porslin?
    Min första finservis som hette Elegans, bytte vi ut 1998, då vi gifte oss och jag fyllde 30 år.Den hade då utgått, och vi hade någon del som gått i kras.
    Vi önskade oss Maria Björnbär servisen i bröllopspresent och sen i födelsedagspresent.
    Tyvärr så har den också utgått nu. Men i höstas köpte jag till så vi har 15 st av alla tallrikar och koppar, om i fall att något går i kras.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt förtjust i min servis. Den är lätt och vacker att duka med eftersom den är så diskret i mönstret. Allt passar till den.

      Radera
  3. Han hör också till en av mina absoluta favoriter.
    Tack Gunnel, för ett så fint och beskrivande, vackert inlägg.
    Om jag inte redan hade tillräckligt mycket av allt jag behöver skulle jag gärna ha hur mycket som helst av denna konstnär. Jag blir glad av hans skapelser.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns mycket på den utställningen som jag skulle velat ha, men platsbristen satte stopp för det....och givetvis prislappen många gånger. Man blir verkligen glad av hans skapelser. Jag gillar färgerna och det är något både romantiskt och humoristiskt över det han gör.

      Radera
  4. Men åhh, den utställningen hade passat mig. Annars är jag inte mycket för konstutställningar.
    Vilka häftiga kläder!
    Fattar inte vitsen med att slå sönder porslin. Gör inte det! Vad kul att ha hela servisen kvar. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns många fler snygga kreationer. Jag är väldigt försiktig med min servis, men jag vill gärna använda den.

      Radera
  5. Åh, så mycket tjusigt! Förstår att det var mycket trevligt att titta på!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om allt som visades där. Kläderna var något jag inte sett tidigare.

      Radera
  6. Å detta var ju en fin konstrunda till frukosten - vilken allsidig konstnär, gillar ansiktsformen. Helt okänt för mig, men tack vare dig så vet jag nu!
    Kram .. i dag bara -22 :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans målningar är tidlösa...skulle ha passat i vilken tidsepok som helst...hans damer är en blandning från egyptiska prinsessor till dagens modeller med sin make up. En mycket talangfull man. SV: Bara -22? Börjar det bli vår hos dig?

      Radera
    2. Just nu bara -7 (måndag 20.30) vårkänslor ... hihi

      Radera
  7. Så intressant, tack, det är roligt att få se dessa alster. En del tavlor är riktigt fina för att inte tala om klänningarna.
    Tänk att de slog sönder hela den vackra servisen.
    Fin servis du har, vacker och stilren.
    Trevlig fredag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt idiotiskt att förstöra något så vackert. Lika dumt som att förstöra alla gamla kulturminnen världen över.

      Radera
  8. Verkligen en mångsidig konstnär ! Gillar hans konst !

    Vilken otroligt fin lysningspresent Gunnel ! Och alla delar kvar ? ingen porslinskrossning där, hihi...!

    Kram vännen och tack för din trevliga inlägg !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tacksam att allt i servisen fortfarande är helt efter alla dessa år. Shahens höll bara i åtta år, men min är fortfarande i användbar efter 48 år.

      Radera
  9. Nu fick jag lära mig något nytt, för den här konstnären var totalt okänd för mig. Vilka fantastiska figurer han åstadkommit och så dessutom designat för Rosenthal. Man får mycket till livs när man läser bloggar!
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har samarbetat med Rosenthal i många år, så det finns många serviser att välja bland.

      Radera
  10. Vilka underbara tavlor! Och all färg på både tavlor och kläderna... Jag gillar det massor! Underbart helt enkelt! Konstnären har jag dock aldrig hört talas om tidigare! Tänk vad vi ofta vet litet om våra grannländers konstnärer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det rena tillfälligheten att man hittar något man gillar. Det spelar ingen roll om konstnären är känd eller inte tror jag. När jag var ung var det en affär i Helsingborg som sålde mycket av hans porslin och affischer och jag fastnade direkt för det.

      Radera
  11. Här kände jag igen en hel del, men kanske framförallt keramiken. Det var intressant att få veta att konstnären heter Björn Winblad.
    Det är faktiskt sant att man lär sej något nytt varenda dag!!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans keramik är lätt att hitta lite överallt.

      Radera
  12. Vilken flexibel och bred konstnär. Så kul att se bilder och läsa lite om honom.

    Ha en jättefin helg och kram.

    SvaraRadera
  13. Hans namn har jag hört men var inte bekant med honom. Vilken allsidig konstnär! Och vilken härlig färgexplosion! På den utställningen hade jag också kunnat strosa omkring ett bra tag. Tack för att jag fick hänga med på en sväng och få intressant information!
    Minusgradantalet här har halverats; -15 räcker mer än nog.
    Ha en skön helg! Kram från norr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en mycket sevärd utställning.

      Radera
  14. Så intressant! Målningarna tycker jag om. Tyvärr är jag en porslinkrossare av rang så det fina porslinet passar inte mig, men vackert är det. Vilken bredd: så färgrika målningar och så stilrent porslin fast med fina detaljer - upphöjningarna och förgyllningarna sätter pricken över i. Att ha kvar alla delar i 48 år OCH använda servisen - imponerande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte om att bara ha saker stående i ett skåp. De måste fram och användas så jag har någon glädje av dem.

      Radera
  15. Underbar konstnär! Roligt att få se dina bilder från utställningen. Och vilken lycka att ha kvar en servis som han designat. Jag antar att du inte använder den till vardags :-).

    Men nu ser jag av kommentaren ovan att du plockar fram den ibland. Jag har en ärvd fransk servis med säkert närmare 100 delar som jag ALDRIG använder eftersom det är guldkant på allt och jag inte vågar diska den i maskin. Jag brukar ta fram några delar ibland och bara titta på dem - de är så vackra.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde den senast till nyår då Rasmus och hans föräldrar var här hos oss. Alla delar diskar jag för hand även de som inte har någon guldkant, och jag vill gärna själv ta hand om disken. Då behöver jag bara bli besviken på mig själv om något går sönder. Jag har aldrig tänkt på hur många delar det fanns men nu blev jag nyfiken. Jag räknade till 85.

      Radera
  16. Det var en mångsidig och färgstark konstnär och designer. Jag har aldrig hört talats om honom. Kul att du köpte något med dig!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fanns så många vackra saker där.

      Radera