tisdag 12 maj 2015

Lättlurad


Jag måste erkänna att jag är väldigt lättlurad. Så fort jag läser en rubrik om mode, hantverk eller resor så läser jag automatiskt artikeln. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att läsa ett sportreportage t.ex......inte förrän i söndags. På två helsidor fanns ett reportage om ishockeytränaren i Rögle. Rubriken var: Eldebring redo för catwalken i Rögle. Givetvis var det ordet catwalk som fick mig att spärra upp ögonen. Mode, tänkte jag med en gång.

Jag läste hela första sidan men det nämndes inget om nåt mode. Det kommer nog på nästa uppslag då, inbillade jag mig. Så lurad jag blev! När jag började läsa där var det en exakt upprepning av föregående sidas text. För säkerhets skull läste jag hela den sidan också, men det stod inget nytt.

Igår fanns ett nytt uppslag från Rögle med. Det hade blivit något tekniskt fel i söndags. Äntligen skulle jag kunna läsa lite om ishockeymode! De kanske hade skaffat sig nya matchkläder för både hemma och bortamatcher eller piffat till hjälmarna. Klubborna var kanske svängda en extra gång eller vad de nu tänkt ut för nåt. Men icke, sa Nicke! Att gå på catwalken enligt tränaren betydde att spelarna skrev upp tre ord som de ville att lagkamraterna skulle uppfatta när de kom in i ett rum. Sen fick de gå fram och tillbaka inför alla och efteråt blev det diskussion.

Eldebring och jag har utan tvekan helt olika uppfattning om vad som menas med att gå på catwalken. Men nu har jag i varje fall läst ett helt sportreportage...ja, ett och ett halvt om vi ska vara nogräknade.


22 kommentarer:

  1. Hahaha, ja vi tolkar saker olika. Men vilken tur att du fick reda på vad han medade.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan bli väldigt lurad av en rubrik.

      Radera
  2. Ja, ibland blir man lurad av rubrikerna....Det låter så tjusigt, men så är det något helt annat :)
    Jaja, men tack vare att du läste så fick ju vi veta vad som menades med det :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Inget ont som inte har nåt gott med sig.

      Radera
  3. Jag har läst många sportreportage genom åren. Oj, så många. Fast nu har jag lugnat ner mig och läser knappt något längre. Men serietabellerna kan jag inte låta bli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det inga problem alls att bläddra förbi sportsidorna.

      Radera
  4. Som man kan tolka ett så självskrivet ord. Får man bara låna det så där, och förvirra läsarna på det sättet?
    Här bläddras också sportsidorna förbi snabbt, så det nästan visslar om det. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också det var lite fult att luras så. De sidorna är ganska onödiga egentligen.

      Radera
  5. Det där var verkligen vilseledande information! Vilket lurendrejeri! Catwalk! Pfftt!
    I min morgontidning blir sportsidorna alltfler. Numera innehåller ungefär halva tidningen sport - reportage, artiklar, recensioner, resultat, tabeller. Jag betalar dyrt för en massa sidor som jag aldrig läser. Morr! ;) Önskar att det fanns en sportbilaga som fantasterna fick beställa extra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag var en jättebra idé! Jag hade då aldrig beställt den bilagan.

      Radera
  6. Haha, att du läste så långt! Ishockey, gäsp!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte var jag fick mitt tålamod ifrån.

      Radera
  7. Hahaha, vilken otur för dig. Jag läser heller aldrig sportreportage då jag är helt ointresserad av sport.

    Önskar dig en skön kväll!

    Kram!

    You Rock!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska vara lite mer försiktig i fortsättningen innan jag ger mig på att läsa för mycket.

      Radera
  8. Ja, tänk att luras på det där viset, riktigt oförskämt måste jag säga!!
    Har också läst ikapp lite......har läst om duvor och sockerdricksträd och kommande kalas.....låter så härligt alltihop! :)

    SvaraRadera
  9. Det kommer säkert att bli en trevlig sommar.

    SvaraRadera
  10. De sätter ut rubriker för att locka! Jag har samma uppfattning om catwalk som du.Så du och jag är i samma lag lättlurade! . Kram !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rubrikerna stämmer inte alltid med innehållet.

      Radera
  11. Välkommen till klubben för oss lättlurade :) jag gick på reklamen om hela overaller för vårdpersonalen... Var tvungen att blogga om det och när gerd-geddfish.blogspot.se upplyste mig om att det nog var ett skämt så backade jag och skämdes... Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vill gärna tro på att det som skrivs är sant.

      Radera
  12. Rubrikernas intresseväckande effekt luras jag också ibland av. Blir sedan lite irriterad över att rubriken inte hänger ihop med texten eller att rubriken vridits helt totalt utifrån texten. Missledande marknadsföring kanske det är?! Jag önskar dig en riktigt fin långhelg! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller klart att få till en spännande rubrik så att så många som möjligt börjar läsa. Lite falskt, kan jag tycka.

      Radera