söndag 27 april 2014

En skogspromenad




Idag gick jag en fotograferingsrunda i skogen alldeles själv. Det är kul att ta bilder från samma ställe men på olika tidpunkter för att jämföra. För fjorton dagar sedan såg det ut så här på vägen in emot skogen. Det har så smått börjat skifta lite i grönt.




Nu har de flesta träd och buskar fått blad och det blir en helt annan färgpalett. Tänk så fort det kan gå. 





Skillnaden märks betydligt mer när jag tittar på foton från i vintras. Den här bilden togs nästan på dagen för 3 månader sen. Då hade vi vinter och snö. Träden är alldeles kala och det  mesta är antingen vitt, brunt eller svart. 


När jag gick den här slingan idag såg den lite annorlunda ut. Vägen är snöfri och det är lite mer ombonat eftersom det mesta är utslaget. Dessutom sken solen och det var riktigt varmt. En helt perfekt skogvandrardag.


Att gå en promenad i skogen är både hälsosammare och billigare än att gå in på Apoteket. Efter en liten stund är alla bekymmer, all trötthet och deppighet som bortblåsta. I varje fall så har skogen den inverkan på mig.

16 kommentarer:

  1. Att gå i skogen är avstressande!!! Och Billigt!!!........................Jag tror också att det blir svårt att hitta såna gratisarbetare! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man känner sig lite piggare efter en stunds promenerande.

      Radera
  2. Så fina foton. Fint att se en gammal stenmur.
    Jag gillar oxå att strosa i naturen, men jag ogillar att vissa inte har sina voffsingar kopplade. Inte så roligt när man är hundrädd.
    Har hittat ett busenkelt mönster på sjal som jag ska sticka. En basker hitta jag som det inte var massa mönster på.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte heller när hundar springer lösa. Många ägare har ingen pli på dem alls, och jag är lite rädd för större hundar. Gillar inte alls att de vill komma fram och hälsa.

      Radera
  3. Jag törs inte gå i skogen. Är så björnrädd efter att en gång ha varit alltför nära en orädd nalle. Visserligen satt jag i bilen och den var utanför men stor, orädd och snabb. Brr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din rädsla. De enda djur jag träffar på i vår skog är hjortar och en och annan räv. Vildsvin finns där med, men det har jag aldrig sett några. Björn däremot är jag helt säker på att aldrig stöta på.....tack och lov.

      Radera
  4. Ja Sverige är fantastiskt på att se så olika ut på olika årstider. Vackert är det nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag går samma väg så skiftar utseendet på den för varje dag den här tiden. Det gör att det blir aldrig långtråkigt.

      Radera
  5. Skogen är härlig med sin fridfullhet!! Oj man kan knappt tro det är samma ställen du fotat på. Där ser man vad mycket grönskan gör för vyn. Kramen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mycket vackert i skogen den här årstiden.

      Radera
  6. Men det är ju inte klokt vilken skillnad! Jag kom på samma tanke igår då jag plockade nässlor, tog ett par kort från stigen där jag gick och tänkte fota en gång i veckan så jag får se hur våren framskrider. Nu ska det ju komma ett bakslag, nästan lite välbehövligt enligt mig för annars går det så fort att man inte hinner med att njuta. Men snöblask på valborgsafton hoppas jag ändå att vi slipper, även om det inte är helt ovanligt...
    Fantastiskt spännande med era fåglar, både duvorna och de vilda kompisarna. Måste nog ta o googla lite på brevduvor för jag känner att jag har dålig koll...
    Måndagskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser också gärna att det stannar upp ett tag nu så man hinner njuta av allt.

      Radera
  7. Kul med bilderna från olika årstider. Ska tänka på det tills nästa år.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tänker i regel inte på hur stor förändringen är under året, utan bara minns att då var det sol och då var det snö.

      Radera