söndag 2 februari 2014

Mina passioner



Jag har inte hört att det skulle ha varit någon tromb över Skåne, men nåt konstigt har det varit. Någon eller något hade rumsterat om rejält nere i mina syrum upptäckte jag en dag. Det såg vedervärdigt ut där. Tyg, garn och papper överallt. Hur kan det bli så stökigt? Jag tycker inte det var så länge sedan jag fixade till allt och la på rätt plats. Sen kommer det några dagar då man lägger undan saker tillfälligt för att lägga på sin rätta plats lite senare. Det är bara det att det där "lite senare" blir väldigt mycket senare eller rättare sagt aldrig. Nu hade jag bestämt mig för att nu var det "lite senare" så nu skulle det ske. Då kom jag helt plötsligt på att ett av hyllplanen som jag hade lådor på behövde kortas av. Jag ritade ett streck på skivan och frågade min man om jag fick låna en såg av honom. Jag är ju snickarfru...klart som korvspad att jag kan såga. Tyvärr har inte Göran så höga tankar om min förmåga inom det området, så han erbjöd sig att göra det i stället.


När hyllan var på plats var det bara att sätta igång. Först gjorde jag en djupdykning bland tygerna. Jag har stora lådor där jag sorterat in tygerna efter färg eller mönster. Då är det så enkelt att plocka fram den lådan och leta efter material när jag får en idé om något jag vill göra. Under årens lopp har jag köpt på mig en hel del, men det konstiga är att när jag kommer in i en tygaffär, så har de alltid just det tyget som jag alltid letat efter. Kanske därför som inte lådorna räcker till. Men det är bara till att hitta nya lösningar för förvaring då.


Jag tycker om att både sticka och virka så mitt garnförråd är ganska stort. Här har jag också valt att sortera efter färg i stället för efter garnets tjocklek.


Jag samlar på gamla symaskiner, men själva stativet har jag skruvat bort och de passar utmärkt som bordsben till det långa arbetsbordet där Rasmus och jag ofta sitter och pysslar. Givetvis har jag symaskiner som jag kan använda också: både att sy helt vanligt på, brodera, overlocka och filta med. När jag någon gång i framtiden har städat klart i rummen blir det eventuellt ett hemma-hos-reportage.




22 kommentarer:

  1. du kom riktigt igång med röjandet :) jag hade nog fixat det där med hyllorna själv :) jag brukar "smyggöra" saker när J inte är hemma, just för att jag vill göra det själv :)
    det ska bli roligt att få se bilderna sedan när du fixat klart
    ha en fin söndag nu
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast ibland är det en fördel att verka som om man har tummen mitt i näven.

      Radera
  2. Det ser ut som hos mig tror jag. Och jag hittar också hela tiden nya tyger, som jag bara vill ha. Som tur är, är det bara på det området jag är så köpgalen.
    Nu har jag sett ett med små rosor och ett med fjärilar. Titta in hos Kameolont och bli sugen du också. Det är så praktiskt med tyg för man kan trycka ihop det så det får plats med mer. Du har väl läst min lilla vers till vänster på bloggen? Passar mig precis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Versen är helt perfekt. Tyg är bra för man får plats med hur mycket som helst och det går inte sönder ifall man tappar det.

      Radera
  3. Jag stavade nog fel. Det ska vara Kameleont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska gå in och kolla. Tror nog det är lite tomt i en låda.

      Radera
  4. Genom att studera fladdermöss så kom dom på radarn Vi har ekolodet .....Fladdermusen korrigerar då kursen och undviker kollisioner. Denna upptäckt konstaterades av professorn i neurovetenskap John Cook vid Ohio UniversityJag googlade Det finns många andra exempel.

    ..Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också läst om mycket som de kommit fram till genom att studera fladdermöss. Jag skulle aldrig kommit på tanken att ens försöka. Fladdermöss kan skrämma livet ur mig.

      Radera
  5. Du kan få komma hem till mej och sortera.Skatan vill inte! Kram!

    SvaraRadera
  6. Oj så skönt att höra att det är fler som tänker... Jag gör det sedan!! Och det är ju ändå så härligt efteråt.. Då det är ordning och reda. Vissa saker verkar jag aldrig lära mig! Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns verkligen bra när allt kommit på rätt plats.

      Radera
  7. Är det något jag inte behöver ha bekymmer om så är det mitt lager av tyger och garner... ibland har man tur :)
    Följde länken och kollade in de gamla maskinerna - de är väldigt dekorativa... du borde ha ett museum!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gamla maskinerna är tjusiga...betydligt snyggare än de moderna, även om de är mer praktiska.

      Radera
    2. Gamla symaskiner är charmiga. Kanske du har ett behärskat kaos ibland i ditt hobbyrum ;)

      Radera
    3. Haha! Behärskat kaos var ett bra uttryck. Det ska jag komma ihåg.

      Radera
  8. Min mor, som alltid hade en röra i alla lådor och likaså låg det saker på alla stolar och bord. Kom det oväntat besök tog hon sakerna på stolen och kastade in dem i första bästa garderob. Kreativa människor, sade hon,
    måste ha "saker till hands". Själv handarbetar jag inte och undviker att samla på saker. Troligtvis skulle det i en och annan låda kunna vara bättre ordning. Jag får ett ryck då och då och lägger saker i rätt låda och vad snyggt det blir - till nästa ryck.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så många bra uttryck jag får höra. Nu vet jag att jag är en kreativ människa som ibland har ett behärskat kaos i mina syrum. Mitt dåliga samvete har flytt all världens väg.

      Radera
  9. Härligt när röjandet är färdigt!
    Jag har mitt framför mig.
    Lägg gärna in inspirationsbild!!

    Vackra samlarobjekt de där gamla symaskinerna.

    SvaraRadera
  10. Oh...det där känner jag igen. Jag gör likadant och samlar på hög, istället för att ställa det på rätt ställe direkt. Eller det är nu för tiden sen jag blev sjuk som jag gör så, för förr var jag väldigt noga och allt var på sin plats. Det är så skönt att sätta igång och städa, vilket jag också gjort i min hörna sista tiden och börjar få riktig ordning. Snart kan nog jag också få till ett hemma-hos-bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt lätt för att skjuta upp saker och ting. Men sen känns det desto bättre när det blir ordning.

      Radera