söndag 23 februari 2014

Jag är lite över medel


I Åstorp är medelåldern 39,9 år.....med andra ord ganska ungt. Det är 1 år lägre än hela Skåne och 1,3 år lägre än hela Sverige. Åstorp är en storkommun och läget är väldigt fint. Det mesta av samhället ligger vid foten av Söderåsen, men det område där jag bor ligger uppe på åsen. Utan att vara partisk så måste jag säga att Björnåsområdet är det bästa området i hela Åstorps kommun. Skogen inpå knutarna med motions och promenadstigar i det oändliga. Tänk så härligt att komma så nära inpå djuren. Man kan få se både hjortar och rävar på sina promenader här och t.o.m. vildsvin. Det har jag tack och lov sluppit ifrån.


När vi skulle flytta upp till Åstorp från Eslöv körde vi ofta förbi Nyvång, som hör till Åstorp. Min syster och jag tyckte det såg så exotiskt ut, för på avstånd såg man ett berg som påminde om Fuji i Japan. Det var nu inte lika exotiskt, utan en slagghög efter gruvbrytningen där. Här har Sveriges största stenkolsgruva funnits och den var i bruk fram till 1966. Nyvång är ganska litet och jag tycker väl inte att det är en plats som lockar mig direkt.

Några kilometer längre bort ligger Hyllinge som har växt och blivit rejält stort. Här har vi CityGross och ett shoppingcenter som heter Familia. För en del år sedan invaderades City Gross av människor som bodde långt ifrån och många danskar åkte hit för att handla mat. Det har avtagit mycket och affären har minskats ner till nästan hälften. Det finns en fiskesjö och en fin golfbana här med.


Åt andra hållet från Åstorp räknat ligger Kvidinge. Här jobbade jag i skolan de sista åren innan pensioneringen och det är här som Rasmus bor. Tomarps Ene och Tomarps kungsgård är välbesökta platser, liksom Prästamarken. De som bor i Kvidinge kallar det för en skog, men jag tycker en skog ska innehålla så många träd att man inte kan räkna dem på en eftermiddag...alltså är Prästamarken för mig en dunge.....men en väldigt fin dunge.

Den största fördelen med Åstorp är helt klart den fina naturen här. Dessutom är det inte särskilt långt om man vill åka till en större stad. Både Helsingborg och Ängelholm ligger på bara 2 mils avstånd. Jag förstår de yngre familjer som väljer att flytta hit. Det är mycket barnvänligt här och skolorna är bra. Det kan kanske bli lite mer problem när barnen kommer upp i tonåren, för då är det lite andra krav som ställs. En biograf och en större hamburgerrestaurang i stil med McDonald´s hade nog inte varit fel. Det har i många år varit gott om tomma lokaler som stått och skrotat, men politikerna har inte ansett att det var något behov av sådant här. Men det fanns behov av att öppna ett Systembolag. Det kämpades för det i många år och invigningen var lika storslagen som om det var en öppning av ett parisiskt modehus.

18 kommentarer:

  1. Vi har fin natur i Höör och eget systembolag ,Citygross,banker bowlhallbadhus ishall. m.m .Medelåldern vet jag inte! ............Ha!!! Om du bara visste hur många år det tog för att få det modet att våga peta på en orm...Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig "sightseeing" där du bor. Härligt att ha så nära till vacker natur! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är absolut den största fördelen med att bo här.

      Radera
  3. En sådan trevlig rundtur!
    Vi bor också i en kommun som firade Systembolagets öppnande stort medan bio, hamburgerrestaurang och skateboardramp lyser med sin frånvaro. I övrigt mysigt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland undrar man om det inte hade behövts lite rotation bland politikerna, så det kom in lite nya friska ideér.

      Radera
  4. Jag känner igen de platserna du beskriver, men har typ inte stannat till ordentligt utan kört förbi .
    Åstorp har vi också passerat flera ggr.
    Dottern Madelen med fam. bor ju i Ängelholm, ( Skälderviken, Luntertun) vilken utsikt från huset över
    viken till Kullaberg och havet !!! Så visst är vi där rätt ofta och kört mycket på dessa vägar i Skåne.
    Dottern Tina (bor på Irland nu) hade en kille-vän som bodde i Slogstorp en by som ligger högt o vackert,
    någonstans mellan Flyinge, Hurva och Löberöd med Kävlingeån nedanför ligger denna plats.
    Så många av dessa mindre platser har vi haft äran att besöka, nu blev det inget mellan dem, då blir det plötsligt mindre av den körningen där, men vi gillade skarpt hans föräldrar som vi passade bra ihop med.
    Nu blir det till att resa till Irland, ja 'lite' längre, men bättre det än NZ, och Australien där de varit i ca 2 år.
    Han Paul har varit här med Tina i okt. 2013, och vi älskar honom redan som resten av våra barn med ingifta. Hans föräldrar pratar vi med genom skype och vi gillar dem också.

    Den där slagghögen, är det den man ser när man kör på motorvägen? Den reser sig upp i platt lanskap, Ja 'Fuju', *fniss*

    Vi kanske ses till sommaren, hi hi . . . .
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slagghögen syns från motorvägen, så den har du nog inte missat. Skälderviken är också fint. Skönt att din dotter håller sig i Europa. Det är i varje fall lättare att träffas då. Det blir aldrig riktigt detsamma med Skype.

      Radera
  5. Vad roligt att du är nöjd med var du bor. Jag håller med om att det verkligen liknar ett berg i Japan. Vi får hoppas det inte blir några utbrott därifrån, även om det låter lagom nyttigt som berget består av.
    Eftersom jag också växt upp i Skåne, kan jag sakna en del av det du skriver om. Roligt att få en liten beskrivande rundtur i omgivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade varit en sensation med ett vulkanutbrott, men det hoppas jag vi slipper. Det finns många fina platser i Skåne, men det finns det i och för sig i hela landet.

      Radera
  6. Låter som du bor på ett av jordens bästa platser:) Härligt när man trivs.....
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs verkligen här på Björnås.....en mycket vacker plats.

      Radera
  7. Så intressant att få veta lite om platsen där du bor. Jag vet alldeles för lite om Sverige och skulle önska att jag hunnit se mer av vårt eget land innan jag blev sjuk.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många landskap som jag inte heller besökt. Förhoppningsvis blir det av någon gång.

      Radera
  8. Den slagghögen har jag åkt förbi många gånger.....
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska tjusig för att vara en slagghög.

      Radera
  9. Tack för rundturen i dina hemtrakter... intressant för mig som inte är så hemma i Skåne. Jag vet vad de större städerna heter, men inte mycket mer...har suttit här med Googles karta medan jag läst... så nu vet jag var du finns :)
    Tomarps Ene och Kungsgård ser spännande ut... ska lägga dem på minnet om jag kommer nedåt de trakterna någon gång...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda platserna är väl värda ett besök. Det finns mycket där att fotografera.

      Radera