torsdag 19 december 2013

In med djurparken


Idag tänkte jag åka ner i samhället och köpa en gran. Fastän jag bor 5 minuters väg från skogen, så är det inte bara till att knalla in där och hugga sig en gran. Det tror jag inte ägarna hade gillat alls. Dessutom är det mindre arbetssamt att ta bilen och köra till granförsäljaren som nätar den och lägger i bagageluckan. Kan inte bli bekvämare.

När jag åt frukost i morse läste jag om julgranar. Det är inte bara en gran man plockar in....det är en hel djurpark också. Jag tycker de flesta djur är gulliga, så jag tänkte att strunt samma, det är väl bara kul. Sen läste jag vilka djur som följde med in i vardagsrummet. Det var hoppstjärtar, kvalster, skalbaggar, fjärilar och......SPINDLAR!!!!! Där går gränsen för vad jag räknar in som gulligt djur.

En skadedjursexpert hade uttalat sig om att de flesta djuren var nyttiga, så man behövde inte var rädd för att få in husbock eller nåt annat skumt. Hans bästa tips var att försöka identifiera krypen för att se vad det var för några filurer. Hur gör man då? Jag vågar inte ta i dem, och de flesta är nog ändå så små att det är omöjligt. Jag får kanske leka paparazzi och plocka fram kameran och zooma in gästerna. När jag sen fört över korten på datorn får jag börja leta på Google för att se om de får vara kvar eller jag ska slänga ut dem. Det verkar jobbigt. Ett tag funderade jag på om jag egentligen skulle ha någon gran i år. Men jag har ju lagt fram julgransmattan så det är klart att jag ska ha en gran. Vi blir ändå så många här över julen så några mer eller mindre kan inte göra någon skillnad.

28 kommentarer:

  1. sedan förra julen har vi en vit plastgran istället :) så jag får inte in några objudna gäster :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju också ett alternativ, och då slipper man stå och välja och vraka hos granförsäljaren.

      Radera
  2. Med den fina julgransmattan måste du givetvis ha gran. Vad gör en spindel mer eller mindre.....
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänkte jag med. Den tycker kanske det är för varmt inomhus och springer ut. Man kan ju alltid hoppas.

      Radera
  3. Jag har inte haft en levande gran på mååånga år. Blommorna blev inte ett dugg glada åt dem. Men framförallt var besväret att bli av med granen för stort.. Du får hälsa alla dina nya hyresgäster en fridfull jul också. Ta väl hand om alla både djur och människor. Ha en riktigt Julkramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Göran som tar hand om returresan för granen, så det har jag inget jobb med. Jag står för det roliga med att pynta.

      Radera
  4. Oj va mycket smådjur du får som knallar runt i huset i jul,
    men det är nog inget farligt skulle jag tro, vi hade gran varje år
    innan vi flyttade hit till radhuset för sju år sen, och vi överlevde varje jul...

    Och jag kan ju se att du har en gammal finfin julgransmatta som hängt med några år.

    Hoppas att du får en riktig finfin jul och hittar en tjusig gran.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har precis varit och köpt en jättefin kungsgran. Den är stor så det finns nog mycket smått och gott i den.

      Radera
  5. Med så fin matta behöver du nog gran:) gästerna får du väl räkna som bonus ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog tänka så och inte se dem som några inkräktare.

      Radera
  6. Dels bor jag för trång för att kunna ha en gran, dels vill jag inte ha in alla krypen. Det räcker så gott med de kryp som redan bor här i källaren. Men när jag tänker på alla jular när jag var barn och även senare, hos mina föräldrar, kommer jag ihåg den härliga doften av granen. Vi barn fick t.o.m. en egen gran i vårt rum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill gärna ha en riktig gran till jul just för doftens skull. Till barnbarnen har jag köpt en liten plastgran.

      Radera
  7. Jag har goolat på gran och fick fram samma resultat Tänte skriva om det på bloggen......Om jag inte är nöjd med avtalet så kommer jag att klaga ,och det sa jag till säljaren. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra. Då läser jag hos dig i stället.

      Radera
  8. Jag har köpt en fin förgylld plastgran på IKEA för 99 kr, 30 cm hög. Den är helt fri från smådjur. Dock hade jag en liten spindel i björnmossan som jag var ute och repade lite av för att lägga i några blomkrukor. Men hen avvisades omedelbart till trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas inte allt för många spindlar finns i granen.

      Radera
  9. Usch ja för små läbbiga djur. Men gran vill jag ha så det är väl bara att blunda...:-)
    Ha det gott!
    Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förhoppningsvis stannar de kvar på granen.

      Radera
  10. Kväller Ja Petra kan klippa till hon..Ja om en vecka kan vi se dagarna några minuter längre...Jag är klappad och klar att möta julen..Ha nu en riktigt God Jul..Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt när man vet att det vänder och bara blir ljusare.

      Radera
  11. Vilken härlig syssla! Det är högtidligt att köpa gran. Yngste och jag var iväg och gjorde det häromdagen. Den står här utanför och lockar. Här inne sitter gossarna och längtar. Snart får den komma in. Med djur och allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska ta in vår i dag. Det ska bli så kul att klä den. Jag har fått tag på en del nya dekorationer i år. Allt det gamla kommer också upp. Det vill jag inte var förutan.

      Radera
  12. Det är väl häftigt - köp en gran och starta småkrypsexkursion i vardagsrummet... bra syssla för nyfikna små och stora barn :) Skaffa ett par burkar med lupp i locket - brukar finnas i fritidsbutiker - ungar bruka gilla att kolla på krypen :)
    Kram

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Vilka bra ideér du har. Vi kan kanske leka Gissa insekten i stället för att spela sällskapsspel.

      Radera
  13. Jag läste precis samma artikel som du. Bland annat klokrypare. googla på det. Mer likt en skorpion kan man nog inte hitta. Trevlig helg. Hoppas det inte kliar på kroppen och det kryper svarta små prickar här och där. Men dom tassar kanske fram ur vrårna vid midnatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch! Jag sätter nog granen på altanen.

      Radera
  14. När min man tog en spindel häromdagen, så sa han: Då är här bara 499 kvar!!! Han hade läst att det i ett hem fanns 500 spindlar per KVADRATMETER!!!!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas han har läst fel. Inte vill jag bo ihop med spindlar.

      Radera