lördag 12 oktober 2013

Tidningsdöden



Att sitta vid frukostbordet på morgonen och höra prasslet från dagstidningen är snart en utopi. Vi har prenumererat på HD (Helsingborgs Dagblad) nästan hela tiden vi varit gifta. Den har genomgått en del förändringar under åren, men det som sker nu är knappast en liten förändring....det är nästan en avslutning. Tyvärr tror jag inte att tidningen kommer att överleva så värst länge. Förut så fanns en lokalavdelning i de flesta småkommuner här runt ikring. Journalisterna som jobbade där syntets lite överallt i samhället och skrev om allt som hände. Det är ju det man vill ha en dagstidning till, tycker jag.....att få reda på lite lokala nyheter. Vad som händer i övriga Sverige kan jag läsa om i kvällstidningarna eller se på TV. Det är flera år sedan som redaktionen i Åstorp drogs in, men vi har ändå kunnat läsa en del om vad som hänt i kommunen. Det har avdelats en hel eller halvsida varje dag tillsammans med en närliggande kommun. Det har varit helt ok.

Det är kris i tidningsvärlden mycket p.g.a. minskade annonsintäkter sägs det. Nu har 40 tjänster dragits in på HD och inga lokalkontor ska längre finnas. Vad ska det då stå om i tidningen som kan vara så intressant att man funderar på att prenumerera? Ja, det kan man verkligen undra. Det lovades att priset på en prenumeration ändå inte skulle höjas nu. Igår kom ett brev eftersom vår prenumerationsperiod går ut denna månaden. Vi var välkomna att fortsätta prenumerera.....men till ett högre pris. Nu fattar jag ingenting! Skulle det bli dyrare eller skulle det inte? Att bli eller inte bli dyrare, som Hamlet hade sagt. Hamlet spelas förresten just nu på Helsingborgs Stadsteater. Det läste jag i tidningen bland alla annonser, som ska ha minskat så katastrofalt.

Jag behöver egentligen inte bekymra mig så mycket om det här med höjd prenumerationsavgift, eftersom det är Göran som betalar den. Han var dock lite i valet och kvalet nu. Jag föreslog honom att han kunde prenumerera på min blogg i stället till ett rabatterat pris. Den finns än så länge bara i e-upplaga, men kanske den längre fram även ges ut som "prasselutgåva".

16 kommentarer:

  1. Hej du,,vi får väl se vad det blev så småningom..Jag tror det heter "Påta"..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också provat på det och det är kul.

      Radera
  2. Jag kollar tidningen på nätet ,där kan jag se vad som har hänt i lilla Höör! Jag gjorde soppan med starka korvar.. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lutar åt att vi säger upp prenumerationen.

      Radera
  3. så är det nog lite varstans, det är en rätt tråkig utveckling, det är som du säger, man vill ju läsa om det som händer i ens omgivning, de stora nyheterna får vi ju i andra medier
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite trist, för jag tycker det är mysigt att sitta i lugn och ro på morgonen och läsa tidningen.

      Radera
  4. Jag har inte läst HD, men jag tror att man har roligare om man läser din blogg.
    Men skämt åsido, det vore jättetråkigt utan tidning. När vi inte är hemma läser vi vår tidning på "paddan". Inte alls detsamma. Vår JP (Jönköpingsposten) ska komma ut som tabloid inom kort o det ser jag fram emot.

    SvaraRadera
  5. Tack! Jag kommer att sakna gamla vanliga HD.

    SvaraRadera
  6. Har i Göteborg läser jag GöteborgsPosten. Fn är det ingen brist på annonser i den. Har iibland funderat på om jag prenumererar på ett annonsblad?
    Jag tror inte den yngre generationen kommer att köpa papperstidning och en bidragande orsak tror jag är systemet med återvinning och sophantering. Fåtal unga (jag har två söner 28/32 år och ingen läser papperstidning) vill pyssla med detta med pappersåtervinning......och här har vi ju gratistidningen Metro som faktiskt har blivit riktigt bra och den finns ju tillgänglig bla vid busshållplatser mm
    Jag minns när jag hade morgontidning (Västmanlands läns tidning) och köpte båda kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet.....Nu skullle det aldrig falla mig in att köpa någon av dessa urdåliga tidningar som ofta gottar sig i kris och elände, kungahuset hit och dit ..........
    Jag tror att tidningarna skulle vinna på att göra mer seriösa artiklar än om superkändisen xx har lösbröst eller inte och liknande....men jag är nog tyvärr lite pessimistisk om utvecklingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det intressantaste i tidningen är lokalnyheterna, och när de nu försvinner finns inte mycket av värde kvar för att behålla tidningen.

      Radera
  7. Det är tråkigt med en utvecklingen. Vi har en bra lokaltidning här. Den förändring de gjort är att satsa mer på lördags- och söndagsnumren och lite mindre på vardagar. Detta passar mig bra. Jag vill nämligen också ha en prasseltidning på morgonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också kunnat nöja mig med en större tidning på lördag-söndag och lite mindre på vardagarna. Hoppas det blir en ändring till det bättre snart.

      Radera
  8. Ja, det är hårda tider för papperstidningarna, som de får heta numera. Om du lägger in en ljudfil med HD-prassel på bloggen så kan du börja ta betalt.

    SvaraRadera
  9. Hur gick det till? Hur tillät vi det här? Jag vet att jag läser mycket på nätet men mysfaktorn kan man aldrig ersätta. Här gick priserna upp och vi bestämde att vi bara skulle ha helg upplagan. Det skrivna orden håller på att förändras och kvaliten sjunker. nej jag är inte en gammal trött lärarinna utan en person som är rädd om språket. Där har tidningen en viktig uppgift att fylla.
    Läs och njut så länge den finns kvar
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det vore katastrof ifall dagstidningarna försvann helt. Inte bara för att det är så bekvämt med en tidning som kommer hem tidigt i brevlådan, den hör liksom till frukostritualen. Det är inte alls lika mysigt att sitta med en iPad. Här blir vi också tvungna att läsa och blir inte bara matade med muntlig informatiorn.

      Radera