lördag 26 oktober 2013

Har du sett Herr Kantarell?


Nej, det har jag inte, men jag såg en annan gul svamp när jag var ute och letade efter färgglada löv.


Det är så vackert inne i skogen nu med alla höstfärgerna. På motionsslingan ser det ut som om det ligger en heltäckningsmatta. Det är väldigt mjukt att gå på alla löv.


För en del år sedan hittade jag en blogg där som visades hur man gör "rosor" av löv. Nu minns jag inte var jag hittade det, men det var inte särskilt svårt att göra, så jag tänkte ge mig på det i år igen. Man kan ju om man vill sätta löven i glycerinvatten först, så de håller längre. Jag hoppar över det momentet och slänger dem när de börjar se tråkiga ut och gör nya nästa höst i stället. Jag hittade en hel massa fina löv i olika färger och storlekar och nu håller jag på att vika och snurra för fullt.


Nästa helg ska jag duka lite Halloweenaktigt när Zoé med familj är här, och då tänkte jag använda de här "rosorna". I år har jag ingen hjälp med pyntande och planering av skrämmande saker. Rasmus gillar sånt, och har många kul ideér både när det gäller mat och dekorationer, men han är upptagen på annat håll. Jag vinkade av honom på Kastrup igår morse, för han skulle åka och hälsa på sin kusin Daniel under höstlovet. Vilken tur att Zoé kommer hit så jag inte blir helt utan barnbarn.    

18 kommentarer:

  1. Så vackert ni har det ännu. Här faller löven ner och allt börjar bli grått, grått
    Fina lövrosor du gör. Jag tänkte jag också men det blev bara en tanke
    Härligt med Zoébesök. Idag kommer Timothy och Wilhelm och jag jublar så där som bara en mormor kan göra
    Ha en fin dag Gunnel!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad så länge det fortfarande är lite färg i skogen. Sen blir det så trist. Och eftersom vi sällan har någon vit vinter i Skåne så blir det oftast en mycket lång och mörk tid.

      Radera
  2. Inte mycket kantareller här heller tyvärr:( I dag regn och hård blåst, riktigt höstväder och träden har inte många löv kvar tyvärr. Skall försöka hålla mig mera aktiv här igen och har ju faktiskt gjort nytt inlägg ;)

    SvaraRadera
  3. Hösten är väldigt skiftande från dag till dag. Jag har märkt på mina promenader att färgerna ändras snabbt och snart är det bara brunt överallt.

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker skogsbild! Man blir lyrisk. Och "rosorna" är ju jättefina. Har aldrig sett sådan förr. Njut nu riktigt av barn o barnbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att gå i skogen den här tiden. Man hittar så mycket pysselmaterial.

      Radera
  5. Ja just det, det är Halloween! Fast det finns nån förvirring där mellan Sverige och USA tror jag. Rosorna kommer att bli en jättefin dekoration och roligt för Dig att få hem lilla Zoe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det amerikanska firandet stämmer inte alls överens med det som är här. Jag tycker mest det är en kul grej att pynta ihop med barn och att de klär ut sig. Påskkärringarna har ju försvunnit helt.

      Radera
  6. Hej du,fina höstbilder,slingan är en stig av guld,kan man tycka..
    Du får gratta Rasmus i ditt hjärterum tills dess han kommer igen..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får bli en försenad namnsdagsfest.

      Radera
  7. vad mycket fint man kan göra :) superbra som bordsdekoration
    åh fick Rasmus åka till USA:t, vad roligt för honom och roligt för dig att Zoé kommer nästa helg :)
    Sv: jo, Maja tycker också att det är livet :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ge mig ut i skogen idag igen och se vad jag hittar för något spännande.

      Radera
  8. Ååå-ååååh! Bokskog! Underbart, säger jag som är född och uppvuxen i Vinslöv mellan Hässleholm och Kristianstad (men numera bosatt i Norrland). Fantastiskt vackert är det hos er!

    Och vilka läckra lövrosor, hur fint som helst!

    Ha en fortsatt skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sån tur så det är blandat med både olika lövträd och barrträd här på Söderåsen. Fint med lite variation.

      Radera
  9. Det fina med hösten är alla dess färger - gul och rött i alla nyanser.
    Dina lövrosor är fina, riktig fin bordsdekoration.
    Här är det bara regn och rusk. Jag har inte varit ute idag. Man säger det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Ja, så är det kanske, men något ska man ju skylla på.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det känns bra ibland att kunna ursäkta sig med att det är dåligt väder, för visst finns det.

      Radera
  10. Flitig du är och de är fina de där lönnrosorna. Själv har jag aldrig gjort några, men blir inspirerad och funderar om jag också skulle sätta igång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt enkelt att göra och går snabbt.

      Radera