måndag 18 februari 2013

Bossiga typer


Man kan nästan jämföra en REA-dag i shoppingcenrat med en dag vid fågelbordet. Det vimlar av bossiga typer som armbågar sig fram överallt. I affären är det folk med vassa armbågar, men vid fågelbordet är det koltrastar. De har väl knappast några vassa armbågar, men de delar ut tjuvnyp lite här och där. Trots att jag serverar rikligt med mat, så har de lite svårt för att dela med sig till de övriga gästerna.


De kan verkligen konsten att lägga beslag på det som serveras.


Men ibland visar de vanligt fågelhyfs och samsas om maten. Det kanske är så att koltrastarna fått för sig att det är deras trädgård. På vår och sommar bygger flera par bo lite runt om i trädgården. De följer oss gärna när vi är ute och jobbar och verkar inte alls rädda. De tycker kanske bara att vi är ett pikant inslag i "deras trädgård."


22 kommentarer:

  1. Vilken pikant frökaka de får hos dig! Har du gjort den själv, den med hål i mitten?
    "Våra" koltrastar har farit på vinterlov, tycks det som. När vi var borta försvann alla åtta och har inte återkommit ännu.
    Bossiga är de:) och roliga.

    Önskar dig en fin måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hålkakan är hembakad, liksom jordnötskottarna. Det är underhållande att se hur de uppför sig vid matbordet.

      Radera
  2. Vi har inte så mycket fåglar i vår trädgård."Töserna" håller vakt.Skator är totalt portförbjudna.....Det började komma vitt blött vatten inatt och det håller fortfarande på!! Ha en bra dag! Kramen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att dina "töser" vill ha trädgården för sig själv.

      Radera
  3. Hvor pragtfuldt med det fugleliv du har. Jeg kan sidde i timevis og bare kigge på dem... skønt og fredfyldt.
    Tusind tack for du kiggede ind hos mig, og også efterlod en kommentar. Og tack for dine fine ord. Jeg er GLAD :D

    Kig endelig ind igen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar sitta och titta på dem medan jag äter frukost. Väldigt avkopplande.

      Radera
  4. Det ser smaskigt ut, det som du serverar dina fåglar. Så klart att de trivs och stannar och blir bofasta.
    Att få sitta och titta på koltrastarna när man äter frukost - kan kallas lite av livskvalité.
    Ditt förra inlägg var toppen. Glömda påbörjade handarbeten har vi nog lite till mans (varför säger man inte kvinns?)
    i gömmorna. När jag flyttade till lägenhet för sju åt sedan då sorterade jag hårt i lådorna. Just påbörjade handarbeten skänkte jag till Röda Korset. De har en sygrupp som syr till sina basarer. Alstren säljs eller lottas ut.
    Du gissade på min blogg att jag skulle resa till Scotland. Vi valde kryssningen - mycket för att vi får se mycket men också för att det är trevligt att åka på kryssning. God mat, underhållning, bassäng, gym och SPA - det är som ett flytande hotell. Man slipper byta logi varje natt såsom det blir på en vanlig rundresa.
    Ha en fortsatt trevlig vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag med får dela ut lite av mina handarbeten, för jag kommer aldrig att göra dem klara själv. Det låter som en spännande resa du ska iväg på. Ska bli kul att få se lite bilder därifrån sen.

      Radera
  5. ja vem vet, det är kanske ni som får vara i deras trädgård :)
    kramar

    SvaraRadera
  6. Här är koltrastarna lika bossiga. Fast de inte får lika fin mat som hos dig. Inte ens i närheten.

    Jaså, du har också drabbats av kristallsjukan. Jodå, här ruskas på skallen lite då och då. Det är mycket bättre idag, tack. Och läsa kan jag, igen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt och höra att du är på bättringsvägen.

      Radera
  7. Ha ha ...vilket roligt inlägg du skrivit. Att jämföra fåglarna med en REA!!! Det är därför jag aldrig går på Rea!!! Ha en fin vecka!!!Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också undvika de största reorna.

      Radera
  8. Kanske är de bossiga för att de är fler i din trädgård. Här har jag bara någon enstaka och de är hur fredliga som helst :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara som du säger, för det är en hel del koltrastar här.

      Radera
  9. Koltrastar skulle jag gärna ha här, för de sjunger så vackert, åtminstone om våren. Men det är mest andra små pippin och blåmesarna är nog ilsknast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåmesar har jag bara ett fåtal av. Inte visste jag att de hade humör.

      Radera
  10. Mycket pikant inlägg. Koltrasten med benet på kakan, ser verkligen ut att ha lagt beslag på hela kakan. För att inte tala om den som sitter på maten.
    Jag tycker du har lyckats väldigt väl med dina fågelbilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sitter väl dold bakom köksgardinen, så jag har bra utgångsläge.

      Radera
  11. Mysiga bilder på de söta Koltrastarna
    och kan tänka mig det gick livat till kring maten med tjuvnyp här och där ;-)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som den värsta teaterföreställning. Mycket underhållande.

      Radera