onsdag 2 januari 2013

En vit vante


Glöm allt vad gym heter med löpband, bänkpress, motionscyklar och allt vad där finns. Det går precis lika bra....om inte med selleri....så med en vit vante. Ifall det nu är så att man vill bli av med de extra hekton man lagt på sig under julen. Egentligen är det Rasmus förtjänst att jag kom på den här utomordentligt smarta idén. Han kom hit strax efter lunch på nyårsafton och då ville han visa mig några målgester som en del kända fotbollsspelare gör. Vi parkerade oss framför datorn och han letade upp en massa videoklipp. Det var faktiskt riktigt kul, för här fick jag se det som är viktigast i en fotbollsmatch...nämligen målen. Sen zoomades målgöraren in och vi kunde titta på både volter, honnör och danser. Bäst av allt var att jag slapp lyssna på en snusförnuftig sportkommentator som analyserade varje boll och passning. I stället kunde jag lyssna på musik. Till många av klippen spelades Michael Jacksonlåtar och därifrån är inte steget långt till Moon walk.

Rasmus undrade hur han bar sig åt, så vi surfade runt på nätet tills vi hittade en instruktionsvideo. Sen började vi träna. Det var inte alls lätt, kan jag tala om. Man skulle skifta att stå växelvis på tå eller på hela foten samtidigt som man vickade på höfterna och förde ena foten bakåt. Det gällde verkligen att hålla tungan rätt i mun. Jag var tvungen att hålla mig i ryggstödet på soffan, men jag vill väl inte påstå att det påminde om moonwalk det som jag framförde. Övriga familjemedlemmar befann sig nog i chocktillstånd, för det finns varken foto eller filmbevis från händelsen, vilket jag är oerhört tacksam för. Barn är så viga och lär sig mycket snabbare, så det dröjde inte länge förrän Rasmus hade fått kläm på det hela. Man måste nog ändå ha en vit handske på ena handen ifall man ska kunna dansa som Michael Jackson. Hans berömda handske var glittrig och full av ädelstenar. Jag hade ett par vita, luddiga vantar i min låda, och de fick duga. Vi delade rättvist så vi fick var sin.

Nu efter helgerna kommer garanterat varje tidning med självaktning ha flera sidor med diet och motionstips. Så är det varje år och jag kan inte tänka mig att de frångår sina vanor. Tänk ifall de hade vetat att jag hittat den i särklass bästa motionsformen! Då hade de säkert velat komma hit och göra ett reportage. Men det är lite sent påtänkt nu för de tidningar som ges ut i nästa vecka. Det får bli en annan gång.

34 kommentarer:

  1. Godmorgon!Jag har försökt och det är jättesvårt att få 2fläsket " att röra sig i rätt riktning!!!! Vi hade ju hästar och jag var instruktör på ridskolan så det var en baggis för mej. men flygtur i en liten chessna var hemskt.Jag menar att trilla av från hästen var betydligt närmare marken än att vara högt uppe i det blå!! Då har du och jag haft samma natt ja jag menar brist på sömn.Har mest legat och vridet mej.. Ha en bra dag!! Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går lite som en zombie idag. Det kommer inte att bli mycket gjort den här dagen.

      Radera
  2. Tack för underbart tips!
    Ska genast ta tag i äldsta barnbarnet som får lära mig stegen. En vit vante ska jag väl lyckas få tag på annars har jag ju stickor och garn.
    Väck med fläsket nu!

    God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Men då kan du ju inte börja träna med en gång ifall du ska sticka vanten först.

      Radera
  3. Hejsan Gunnel !

    Hahahaha så kul. Kan jämföras med att jag dansade till Nyårskonsertens wienervalser, nu är ju inte mitt vardagsrum så stort, men gjorde som Du höll mig i soffan.Gjorde lite benrörelser.
    Det skulle man göra varje dag. Jag börjar med torrborstning, för att få igång blodomloppet.Är stel som en pinne varje morgon.

    Ha en finfin dag.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man rör sig absolut för lite. Det får bli ändring på det i år.

      Radera
  4. Du får ta och tipsa de där dietisterna och motionsprofeterna om din nya form av viktreducerande övningar. All form av motion är bra och jag funderar på att ringa sjukgymnasten här på VC och kolla om jag kan få komma till gymmet nu under vintern. Jag gick ju där i flera månader förra året och det var jättebra.

    God fortsättning på det nya året!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att promenera mer i skogen.

      Radera
  5. Oj oj o j. Först trodde jag att du tränade "cykelsparkar" och kastade dig efter bollen. Men inte. Och det blev inte sämre. Tänk vad Rasmus kan få dig till. Jag förstår att ni hade roligt och den eventuella publiken. Jag tror jag har ett par vita vantar men dock ingen instruktör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan komma och visa sen när jag blir lite varm i kläderna.

      Radera
  6. Haha... synd att det inte fångades på film :) Bra tips, men nix ... jag har inga vita vantar, så ingen Moon walk här...
    God fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vita vantar är ett måste.

      Radera
  7. :D det hade jag velat se :) men roligt hade ni säkert båda två :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får prova på så mycket kul när Rasmus är här.

      Radera
  8. Håller med dig....moon walk verkar kul, men så var det ju det där med vanten...
    Jag har ingen övervikt men däremot urusel kondition....det är min förhoppning att jag orkar ta itu med den i år. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har både övervikt och kondition att jobba med.

      Radera
  9. Åh...underbart och jag sitter med ett leende på läpparna och njuter och längtar efter barn i den åldern. Det är klart den bästa motionen, att göra roliga saker med barn och speciellt dans. Men det hade varit roligt att få se er göra moon walk :-D.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med en motionskompis. Det blir mycket roligare.

      Radera
  10. Kan verkligen se dig stå där med ditt barnbarn å träna Moon walk, och jag bara ler vid tanken, det känns att ni har det hur mysigt som helst tillsammans.
    Härligt.
    Och precis som du säger så ska det nog bantas med besked nu efter alla helger.
    Fick min månadstidning från bokklubben och i år heter boken om kolhydrater LCHQ ???
    Low Carb High Quality....
    och jag tror inte att vi blir ett dugg klokare på en receptbok till om dessa kollisa utan det handlar om en spark i röven och motivation.

    Tack för dina snälla ord på min blogg..blir så glad.

    Kramar till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror precis som du att det kvittar om vi så har tusen dietböcker om inte motivationen finns.

      Radera
  11. Det var ju synd. Annars hade de nog lagt ut dig på Youtube såvi kunnat se hur man gör.
    Själv skulle jag nog bryta sönder mig totalt vid första försöket. Men jag vet hur man gör,ialla fall baklängesstegen, men inte provat. Där säger min kropp stopp och belägg om du vill leva lite till. Och det vill jag ju.

    Ha en God fortsättning

    Kram

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror aldrig att den filmen hade gått genom censuren.

      Radera
  12. Oj,då hade du en mycket rörlig Nyårsafton,kan jag tro...
    Ja det var bara 2 som gissade rätt,den var kanske onödigt svår..Haé Fortsatt bra.Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var lindrigt sagt rörlig. Det är bara kul när det inte är för lätt. Hjärnan behöver jobba lite.

      Radera
  13. Så helt fantastiskt underbar du är!
    Det behövs inga bilder, jag ser det väldigt bra framför mig utifrån din beskrivning, och det är en fröjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Hanna! Rasmus och jag hade kul.

      Radera
  14. Sov så gott.. Nattikram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en kanintesovanatt. Trist!

      Radera
  15. Godmorgon!Är du uppe mitt i natten??? Jag brukar ha reda på mej.Men jag blev så frusterad av att ringa och bli bortkopplad flera gånger.Nu har jag bestämmt mej att sätta in alla koder på ett ställe .Det blir nog Ipaden.. Ha en bra dag! Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skaffade mig en bok där jag skriver in alla koder och lösenord. Det är ju helt omöjligt att ha allt i huvudet.

      Radera
  16. Ja, var och en blir salig på sin tro och funkar det är det toppen. Men det viktigast är att man har roligt när man rör på sig - med eller utan vante.
    Ha en fin fortsättning på det nya året.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  17. Det var synd att ni inte spelade in något. Men ni kan ju göra om det och då spela in en snutt. Jag har försökt att dansa lite Zumba men det är inte heller lätt att hänga med. Nu har jag gett upp för kalorierna sitter ändå där dom ska.Ha en bra fortsättning. Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte jag vill fastna på någon film, så det blir träning i ensklildhet i fortsättningen.

      Radera