onsdag 5 december 2012

Jag har varit på turné


Alla stora världsstjärnor brukar åka på turné. Antingen julturné, sommarturné, avskedsturné eller återföreningsturné. Naturligtvis måste jag med ge mig ut på turné .........en barnbarnsturné. Jag startade lite mjukt i Kvidinge och for sen vidare till Luxemburg. Efter ett lyckat gästspel där, så drog jag vidare till Dallas för en längre sejour på två veckor. Sen tillbaka till Luxemburg igen och hem. Jag hoppas verkligen det inte dröjer länge innan jag kan ge mig ut på en liknande turné. Ifall jag själv ska recensera den så var den en stor succé.


Jag brukar träffa Rasmus flera gånger i veckan, eller också så ringer han mig, så det kändes lite konstigt att veta att det skulle bli ett uppehåll på över två veckor. Det är en stor förmån att ha ett barnbarn så nära.


  Vi åkte till Luxemburg på fredagen och stannade hos Zoé några dagar. Den lilla damen är en riktig liten busunge, och pinnar på som bara den i sin gåstol. Katarina skjutsade oss till Frankfurt och därifrån flög vi direkt till Dallas........en tur på ca elva timmar. Det kändes inte så länge, för jag hade en bok med mig som jag nästan hann att läsa ut. Dessutom flög vi under dagtid och det är betydligt enklare. Att sova på flygplan är inget jag klarar av.

 Det enda jag egentligen tycker är lite jobbigt med en sån här resa är när man landat i USA och ska gå genom immigrationskontrollen. Mer bistra och otrevliga människor än i de kontrollerna finns inte att uppbringa någon annanstans i världen. Jag har visserligen bara testat på fyra olika platser i USA, men det har varit precis likadant på alla ställena. De kan inte stava till ordet vänlig......långt mindre uttala det ....på svenska. Men jag är övertygad om att de inte ens har en susning om vad nice betyder. Före oss i kön var en dam som bara pratade spanska. Likväl så envisades mannen vid disken med att prata engelska och när hon inte förstod så började han skrika åt henne och himla med ögonen. Trodde han kanske att det han sa (eller skrek) då blev översatt till spanska? Kunde det vara så svårt att ropa på någon som var kunnig i det språket?

Alla våra papper var i ordning och vårt visum hade vi fått godkänt på nätet så det var bara för oss att spatsera ut i ankomsthallen till Daniel.


Vilken guldklimp! Det var en underbar känsla när jag fick hålla honom första gången. Jag har varit med om så mycket kul och tagit så många foton de här veckorna och när jag har hämtat mig från jetlagen något blir det säkert några inlägg från turnén. Det har varit en välbehövlig semester, för nu känner jag mig precis som vanligt igen.


34 kommentarer:

  1. Men jösses jag säger då bara d...d var en turnè som heter duga d.
    Och med alla dessa sagoligt ljuvliga delmål i olika länder, och att sen hitta ett barnbarn där också måste ju vara den bästa av alla turnèr.
    Helt enkelt en kärleksturnè !!!!
    Och "tre kärlekar" låter som en bra titel !!!!

    Tjingelingen i natten....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tre kärlekar passar verkligen bra som titel.

      Radera
  2. Men vad mysigt med barnbarnsturné! :)
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  3. Ojojoj... vilken turné! Härligt med semester, härligt att träffa barn och barnbarn och så lyckan att äntligen få hålla i och känna doften av Daniel - förstår att det var ljuvligt :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Godmorgon!Det var en turne som hete duga!!! Förstår att det kommer att ta tid att samla alla intrycken........Jag är så gammal så jag vet att det kommer snö och att det är bara att finna sig i det :-) Har det snöat så låt den ligga och allt är färdigplogat.Värre är när det snöar-töar och så kommer snö igen.Jag hoppas att du förstår vad jag menar ... Ha en bra dag! Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den skånska vintern är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen.

      Radera
  5. Vad mysigt det låter jag blir avundsjuk nästan..
    Men just nu njuter jag av vintern dör den vi hade förra året var grön..
    WOW..
    Stockholm är vitt vitt vitt och jag älskar det :-)
    Ha en härlig dag...//Love Always Nicki

    http://www.youtube.com/watch?v=H10f2w7T5CU

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också vitt...inomhus i inredningen, men ute vill jag ha det färgglatt. Jag är med andra ord ingen snöälskare.

      Radera
  6. Härligt att du är tillbaks och känner dig som vanlig igen...en behövlig turné du gjort och så trevlig dessutom. Ingen dålig turné alls!!

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om det tar några dagar att komma ikapp med sömnen så skulle jag inte vilja ha den här resan ogjord. Den har varit toppen!!!

      Radera
  7. Det var ingen dålig turné du varit ute på!
    Vilken lycka att få träffa de där små barnbarnen och deras föräldrar.
    Tur att du har Rasmus så nära, annars blev det väl alltför långsamt nu.

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lyckligt lottad som alltid har möjlighet att träffa åtminstone ett av mina barnbarn väldigt ofta.

      Radera
  8. Oj vilka resor ni gjort. Jag förstår att det varit kul. Litet synd om er att de bor så långt bort era barnbarn. Rasmus kompenserar ju det genom att bo nära förstås. Vilken skillnad att komma tillbaka till Sverige med snö o snart jul. Men man vänjer sig snart. Välkommen ska du vara iallafall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När vi åkte från Dallas var det 23 grader varmt (vilket det varit nästan båda veckorna vi var där) och när vi kom hem var det snö och minusgrader. Nästan så att jag skulle kunna vända och åka iväg igen.

      Radera
  9. Oj, vilken resa du varit på. Men tur att du är hemma nu innan snöoväder kan ställa till det med flygturer mm. Fina kort på barnbarnen //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns skönt att inte behöva oroa sig för flygförseningar.

      Radera
  10. Så ljuvligt! Vilken härlig resa! Jag känner igen det där med immigrationskontrollen... konstigt för annars är ju alla så trevliga i USA tycker jag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fort man kommit genom kontrollen är det som om man kommit till en annan planet. Nu är alla människor väldigt vänliga och hjälpsamma.

      Radera
  11. Välkommen tillbaka. Det var en rejäl resa du gjorde och lång. Förstår att du haft riktigt trevlig med barnbarnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var så roligt att kunna träffa alla barnbarn i sin hemmiljö. Det är lite svårt att få alla hit samtidigt.

      Radera
  12. Härligt att du är tillbaka igen och tack för att du visar dina guldkorn!
    Vilken turné du har varit med om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu sitter jag bara och tittar på foton och filmsnuttar och längtar efter dem.

      Radera
  13. Vad glad jag blir att du vill köpa boken!

    Jag har provat mejladressen och den funkar för mig. asa@lilmedia.se är det så du har skrivit?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu fick jag iväg mailet...hade glömt en punkt. Får skylla lite på jetlag.

      Radera
  14. Hejsan,,Härlig turné du genomförde,,bortsett från tjurskallarna "over there"..Hoppas det inte dröjer så länge till nästa Turné..
    Jasså rebusen var lätt,såg inget svar..Haé Kram..Och.Välkommen hem.

    SvaraRadera
  15. Tack! Nu har jag lämnat svar med. Tur du påminde mig.

    SvaraRadera
  16. Borta bra men hemma bäst, säger ordspråket. Vad jag förstått har det varit några intensiva veckor. Du har mycket att smälta. Det är underbart att få träffa barn och barnbarn. Facebook, Skype och SMS gör att vi lever närmare varandra trots avstånden. Närkontakt är ändå nummer ett.
    Du har kommit hem till ett vinterland. Tjusigt att titta på genom fönstret. Jag är inget för snö och kyla. Förra året var vi i Thailand i 2 månader. Tyvärr orkar jag inte med en så lång resa. Jag har fortfarande sviter efter borrelian.
    Nu får du gotta dig med att titta på alla kort - och minnas alla goa barnbarn.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att vara hemma också, och som du säger så är det enkelt att hålla kontakt via Skype. Det blir lite som "på riktigt".

      Radera
  17. Va roligt att du är tillbaka igen på svensk mark och svensk blogg!
    Jag förstår att detta var en nödvändig turné eftersom dina barnbarn har spridit ut sig i världen. Jag tycker att mina är långt bort; Umeå o Stockholm, men jag borde ju inte klaga när jag ser var du har dina!
    Vilka sötnosar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med flyg så är restiden överkomlig, men det är kanske inget man gör flera gånger om året. I varje fall inte till USA.

      Radera
  18. Åh - så det var barnbarnsturné du var på. Härligt!!
    Jag är ju så lyckligt lottad att jag har dem "nästgårds".
    Fast det är ju inte så dumt att ha anledning till att resa heller.
    USA är ett land jag aldrig upplevt. De där surkartarna i immigrationskontrollen skulle jag inte vilja ha att göra med...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en evig tur att övriga invånare i USA är så trevliga och hjälpsamma. Surkarterna släpps kanske inte in i landet?

      Radera