fredag 9 november 2012

Hockeyfeber


I onsdags hämtade jag Rasmus vid skolan, eftersom han ville till Ishallen för att spela hockey. Öppettiderna där är väldigt knepiga i år. Det är öppet mellan kvart över ett och fyra tisdag, onsdag och fredag. Hur många föräldrar är lediga då och kan åka dit med sina barn? Ishallen ligger i Åstorp och det är cirka 7km till Kvidinge där Rasmus bor. Det betyder att barnen där måste ta sig med buss till Åstorp (en buss som går väldigt sällan). De mindre barnen slutar skolan ett och de större kl två, så det är lätt att räkna ut hur mycket åktid de kan få. Hur tänker man när man bestämmer sådana korkade tider? Alltså är det endast de äldre barn som bor i Åstorp och kan vara där utan någon vuxen som har möjlighet att utnyttja Ishallen. Det klagas så mycket på att barn inte motionerar tillräckligt. Är det så konstigt när till och med kommunen gör det näst intill omöjligt för de yngre som inte bor i närheten att utnyttja lokalerna? Visst finns det annan motionsform än skridsko, men det är så kort tid som Ishallen är öppen, och då tycker man att det borde ligga i allas intresse att den utnyttjas maximalt. Jag känner att jag måste skriva ett inlägg i tidningen om detta.

Redan när jag hämtade Rasmus så såg han väldigt trött ut och klagade över magont. Han ville först hem och vila en stund och då somnade han nästan. Mitt förslag att vi kunde vänta till en annan dag köpte han inte. Han var så sugen på att åka skridsko. Vi åkte dit, men när vi var nästan framme ångrade han sig. Det var bara att vända bilen och köra mot Kvidinge. Så fort han kom in om dörren så kräktes han, och på kvällen hade tempen stigit till 39 grader. Det blev till att stanna hemma från skolan igår. Senare på eftermiddagen fick jag ett sms: "Hej mormor från 007." Jag blev så glad, för det betydde att "James Rasmus Bond" var på bättringsvägen. Som tur är så blir barn fort friska och pigga igen. I förmiddags ringde han och berättade att han skrivit upp ännu en sak på sin önskelista till jul: en James Bond-kostym. Vad härligt! Nu förstår jag att den lille agenten är sitt gamla jag igen.

18 kommentarer:

  1. Det låter jättekorkat! Jag tycker verkligen du ska skriva en insändare och skicka den som brev till Fritidsnämnden i din kommun.
    Skönt att han blivit bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska verkligen skriva ett brev. Tycker synd om alla barn som måste känna sig utestängda.

      Radera
  2. Håller helt med dig. Vi har samma problem med simhallen här. Varken i S-ryd eller V-ryd har man Lördagsöppet....Utan hyr då ut till badkalas.....Vi har inga andra möjligheter och får därför åka 4,5 mil in till Jönköping för att kunna familjebada:( Skönt att 007 är på benen igen och hoppas att inte du blev smittad.
    Ha en skön helg Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan det vara så svårt att använda hjärnan och fundera ut vilka tider som passar flest besökare?

      Radera
  3. Märklig tid. Obetänkt att förlägga ishockeytider under arbetstider för föräldrarna.
    Annars är jag mäkta imponerad över hur bra fritidslivet fungerar i Sverige. Har ju min egen snart elvaåring i Uppsala och har varit med som ishockeymormor någon gång. Inte mitt på dagen:). Den frivilliga insats som ledarna för lagen gjorde är beundransvärd. Jag lyfter på hatten!

    Ha det gott i helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungdomsidrotten hade inte fungerat utan alla föräldrar som ställer upp frivilligt. De är värda all beundran.

      Radera
  4. Skönt att Rasmus... förlåt - 007 är på benen igen :)
    Men du - vilka otroligt korkade tider i ishallen - hur tänkte de? Tycker absolut att du ska skriva en insändare och även ett brev till fritidsnämnden (eller vad det kan heta) i kommunen.
    Ha en bra helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska skriva och berätta vad jag tycker. Man måste säga ifrån när man är missnöjd med något, annars blir det aldrig någon ändring.

      Radera
  5. Härligt med positivt sms från 007!!!

    Kan det vara så att hockeylagen har den mesta tiden till sitt förfogande? Det brukar ju vara så - de som befinner sig i högsta serien har de flesta och bästa tiderna i hallarna. Längre ner på skalan kommer de yngre lagen. Får ta sena kvällar och tidiga helgmorgnar. Sist kommer "allmänhetens åkning" på heltokiga tider - åtminstone för dem som jobbar eller går i skolan.
    Kram - från en som också har barnbarn som spelar hockey :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ganska svårt att få barn motiverade till skridskosport om de aldrig får en chans att prova på. För något år sen bjöd klubben in alla lågstadiebarn på dagtid för att de hade så få spelare. Kan undra om de har tillräckligt med medlemmar nu.

      Radera
  6. Skönt att 007 är frisk igen.Då får det bli ett nytt försök till ishallen!Du... det var ett bra förslag.Jag ska locka henne med mej på nästa lydnaskurs.Ha en skön fredagskväll! kram!

    SvaraRadera
  7. Hej Gunnel !
    Vad härligt att läsa aktiviteterna som Rasmus utövar.Många av invandrarbarnen sparkar fotboll. Men den resterade delen av det moderna gettos barn har väl bara ett intresse.Jävlas med gamla med djur. Har försökt ignorera den i åratal, men så plötsligt slår till igen, Nu retar de sig på att jag skaffat katt.De bor inte i mitt område.Ska prata med Fritidsledaren, känner honom.Hyresvärden bryr sig inte.De kommer ju inte och hjälper mig med nätet eller åtgärdar felen.
    Tänk om de skrämt Prinsen för barn, då blir det svårt när mina barnbarn kommer.För det gör de väl så småningom.

    Tack för goda råd.Ska försöka följa.Så gott det nu går.
    Trevlig helg.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist om din katt blivit skrämd. Hoppas det inte är så.

      Radera
  8. Skönt att din agent kvicknade till snabbt :-).

    Men så tokiga tider i ishallen. Den kan inte bli utnyttjad på bästa sätt då.

    Önskar dig en trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man tycker ju att kommunens idrottsanläggningar ska vara till för alla invånare.

      Radera
  9. stackars Rasmus, men vilken härlig kille som sms:ar med 007 :)
    klart att han ska ha en Bond-kostym
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var i alla världen hittar man en sån i hans storlek?

      Radera