torsdag 2 augusti 2012

Inför dopet


När jag letade efter mönster på nätet, hittade jag av en slump mönstret till filtarna som kronprinsparet av Danmark hade när de tog hem sina tvillingar. Det var ett flera hundra år gammalt stickmönster från Shetlandsöarna, som stickades i ett tunt ullgarn. Jag tyckte filtarna var jättesöta och bestämde mig genast för att sticka en till Zoés dop. Mönstret var inte speciellt invecklat.......men jag tyckte jag höll på att sticka och sticka och sticka.......och ändå hade jag massor kvar.



När filten äntligen var klar, var allt sånt glömt, och jag har redan köpt garn och ska sticka en likadan till Dallasbebisen. 

I USA har de många kul traditoner som jag tycker vi kunde importera. Bl.a. näsduksmössan. Av en tunn näsduk med spets i kanten, kan man vika en babymössa som bärs på dopet. Efter det plockar man bort de små stygn som behövts för att hålla ihop det hela och den läggs undan tills det är dags för konfirmation, och sen passar den bra som "något gammalt" på bröllopsdagen.  Sen är det ju bara att när nya bebisar kommer återigen vika den till en mössa. 

Utgångsmaterialet är en tunn näsduk. Det visade sig tyvärr vara väldigt svårt att hitta en sådan ute i affärerna. Till sist fann jag en på nätet, men då var det försent att beställa. Jag fick helt enkelt köpa tunt tyg och en bred spets och sätta mig framför symaskinen. 


Det blev dessutom betydligt billigare att själv sy den. Jag hade skrivit ut beskrivning från en amerikansk hobbysida hur man skulle vika den, men antingen fattar jag trögt eller så var den som skrev beskrivningen helt ute och reste. Det blev till att improvisera och kika på bilder hur mössan såg ut när den var klar. Jag tog en bit tyg och provvek. Tygbiten såg nästan plisserad ut innan jag fick kläm på hur jag skulle göra. Lite småstygn behövdes också för att det skulle likna en mössa. Nu är den i varje fall klar, och i eftermiddag ska jag åka och prova den på Zoé så den sitter perfekt på hennes lilla huvud på söndag.



Det fanns en väldigt söt dikt om den här näsduken på engelska, men det gick inte att översätta den rakt av. Det lät så konstigt. Så idag har jag lekt poet och skrivit en egen dikt som jag ska lämna över på dopet. Jag ska dessutom skriva en egen lättfattlig vikbeskrivning och lämna med för framtida behov. 

Mitt diktförsök blev så här:


Den magiska näsduken

På din dopdag du mig bär.
Vikt och sydd med några stygn här och där
en mössa jag är.
När festen är över
du mig inte längre behöver.
Jag göms i en låda hopvikt och platt.
En framtida skatt.
Snart ingen mig minns.
Tills du blivit vuxen och hör att jag finns.
Något gammalt hör till att bruden ska bära. 
Vad vore då bättre än att leta fram mig, min kära?
En helt vanlig näsduk åter jag är.
På din bröllopsdag du mig bär.


27 kommentarer:

  1. Det förstår jag att det tog tid! Men jättefint blev det. Hoppas hon en gång ska uppskatta detta.
    Mössan ser också fin ut, när du väl fick ihop det.
    Även i vår släkt är det barndop på gång. Men varken filt eller mössa har jag tillverkat. Dock en dopklänning. Om datorn gör som jag vill någon dag, ska jag lägga in den. Det blir nog inga namn i nederkanten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli kul att var med om dop nu på söndag. Det är 9 år sen sist.

      Radera
  2. Vilken trevlig sed med den där näsduksmössan. Zoe kommers säkert att bli jättefin i den. Och en så fin dikt du fick till!!
    Det blir säkert en riktigt minnesvärd dophögtid!

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas mössan också kan bli något som ärvs vidare.

      Radera
  3. vilken söt dopmössa av en näsduk, den traditionen har jag inte vetat om, trevligt och en så fin dikt du komponerat ihop
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det är så vanligt med näsduksmössa här i Sverige, men jag tycker den är söt.

      Radera
  4. Du är fantastisk Gunnel! Vilket arbete med både filten och näsduken.
    Minnen för livet för Zoe och senare också Dallas-bebisen.

    kram

    SvaraRadera
  5. Oh, vad du är duktig! du skriver "inte så invecklat mönster"....för mig framstår det som oerhört invecklat! Och mässa/näsduk....så fint. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärligt talat så ser mönstret svårare ut än det egentligen är.

      Radera
  6. Alltså du är helt otrolig att sticka något som ser så invecklat ut att jag skulle få hjärnblödning bara av att läsa mönstret...
    men den blev ju jättesöt, jasså det är dop på gång...
    kul,kul...

    Ha en fortsatt finfin sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, hjärnblödning fick jag inte, men du kan tro att det svors många ramsor ibland. Tur att det inte märks i den färdiga filten. Zoé ska döpas på min födelsedag. Dubbelfest!

      Radera
  7. Så vackert Gunnel och vilken fin tradition! Du är såååå duktig, djupt imponerad är jag allt ska du veta.
    Önskar dig allt gott!
    Vink från mig.

    SvaraRadera
  8. Vad duktig du är att sy och sticka. Gullig dikt.Jag ser bra med den nya linsen.Hade jag sett så dåligt som du trodde så hade jag fått haft vit käpp när jag kör bilen.Fått ´haft den utan för dörren :-D. nattikram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra att du ser bra ut nu...i dubbel bemärkelse.

      Radera
  9. För mig som inte ens kan lägga upp maskor på en sticka... eller ännu mindre tyda en stickbeskrivning... eller trä en symaskin... ja då är du otrolig! Så fin den är filten... och näsduken/mössan... så sött - min första tanke när jag såg sakerna var att Zoé kommer att se ut som en liten prinsessa... som den lilla prinsessa hon är, menar jag :)
    Och vilken fin liten dikt du har fått ihop också...
    Ha det bra och ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ofta tycka att mönster ser knepiga ut, men oftast är de inte det om man gör steg för steg, och struntar i att föreställa sig slutresultatet. Då kan man ju få panik. För egen del kan jag bli väldigt avundsjuk på de som är superbra på att fotografera...som du t.ex.

      Radera
  10. Att ketchup är bra till koppar såg jag på TV du vet dom där tanterna som gör rent hos dom som har smutsigt.. Kram!

    SvaraRadera
  11. Bra ser jag bara i ett avssende .med mina linser:-) Kram1

    SvaraRadera
  12. Vad underbart fint! Filten är bedårande!

    SvaraRadera
  13. Vilka fina minnen du lämnar till dina barnbarn :-). Filten var verkligen fin och förstår att den tog ett tag att sticka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaghar alltid gillat saker som kan användas av många generationer.

      Radera
  14. Så förvånad jag blir, det jag skrev här tidigare har åkt ut i cyberrymden rymden!! Jag som berömde ditt hantverk och din kreativitet, så duktig du är! Ett fantastiskt dopminne och så fin dikt till söta lilla mössan.

    En fin lördag önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet. Bloggen lever sitt eget liv ibland, har jag märkt.

      Radera