fredag 10 augusti 2012

Behöver ni hjälp med något?


Efter att ha lyckats sätta ihop en videobänk som innehöll hundratals (tror jag) smådelar så är jag helt övertygad om att jag klarar av vad som helst. Vi får hem en ny större TV idag, så jag var tvungen att åka iväg och köpa en annan TV-bänk igår. Den nya bänken är inte alls så klumpig som den gamla. När jag var yngre tyckte jag det var jättekul att skruva ihop möbler efter ritningar, men med åren så har den där monteringslusten försvunnit. Nu fanns det tyvärr inget val, eftersom affären inte sålde färdigmonterade möbler. Det är inte bara IKEA som kör med den principen......Jysk har också anammat den. Jag tänkte att det kan väl inte var så omöjligt att få ihop en liten bänk, så jag köpte en som jag tyckte såg bra ut. Kanske skulle jag ha tittat på monteringsanvisningarna också innan jag bestämde mig.


När jag kom hem och hade öppnat paketet så funderade jag först på om jag skulle kolla att allt fanns med. Men jag gillar ju spänning så jag struntade i det och bara kastade mig över delarna. Det stod i den medföljande beskrivningen att det skulle ta ca 120 min att få alla delar på plats. Till en början flöt det på ganska bra, men det kommer ju till slut alltid dithän att det blir totalstopp. Så hände även igår. Det var några idiotiska skruvar som inte passade. Då kom maken som en räddande ängel och tog över. Han har jobbat som byggnadssnickare och har även snickrat en hel del möbler, så han har ju vanan inne. Jag degraderades från Förste skruvare till hantlangare. Göran tog över monteringen och jag läste ritningen och räckte fram material. Till slut kunde vi stolt konstatera att vi nu hade en ny TV-bänk. Jag glömde trycka igång tidtagaruret när jag startade, så jag har ingen aning om ifall vi klarade kvalgränsen på 2 timmar.


39 kommentarer:

  1. Ja det gäller att inte ha tummen mitt i handen. Har en gubbe som vägrar läsa ritningar. Så det brukar vara jag som får rycka in lite då och då. Ha en fin helg, hoppas på bra väder, men ni vill väl kanske vara inne och kolla lite på er nya TV.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser inte så lovande ut på himlen för tillfället, så det blir nog troligtvis lite TV-tittande.

      Radera
  2. Arga snickaren hade blivit stolt över ert fina samarbete ;-)

    SvaraRadera
  3. :D det blev ju rätt till slut, jag har alltid tyckt om att sätta ihop möbler, J får inte komma i närheten ens :) utom då när det är för tunga saker som behöver hållas i
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kände jag det med förr...men numera är jag lite bekväm av mig och tar mer än gärna emot hjälp.

      Radera
  4. Kul med utmaningar! Och alltid lika spännande att se om allt stämmer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oftast blir man glatt överraskad.

      Radera
  5. Otroligt bra gjort! Jag varken vill eller kan förstå mig på ritningar.....men mannen är väldigt händig och envis så jag hejar på och han skruvar. //M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag låter som en bra arbetsfördelning.

      Radera
  6. Bra gjort att få ihop bänken.Så bra att du har en man som kan snickra.Jag tyckte det var en bra arbetsfördelning.Svar:Det är inte alla i en släkt som är musikbegåvade!Du har andra begåvningar tex att sy ,sticka m.m Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det bra att inte kunna för mycket...eller i varje fall inte visa att man kan.

      Radera
  7. Jag hör av mig nästa gång det blir problem med monterandet!

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. ja, det att sätta ihop möbler från Ikea känner jag igen, och det är inte alltid det lättaste
    förr tyckte jag också det var så roligt att sätta ihop möbler och klarade även att sätta ihop bokhylla och större saker,
    vilket jag inte klarar numera...
    Och ja, numera så verkar många fler möbelförsäljare ha det så att man får montera ihop möblerna själv
    Skönt att det gick bra med monteringen av bänken till slut.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästa gång ska jag köpa nåt som redan är monterat.

      Radera
  9. Det är ganska kul att sätta ihop byggdelar för möbler...men oftast händer någonting mot slutet. Man står där med fel delar och fel skruvar:)
    Litet som att leka med Mecano. Min bror hade ett sådant, kanske flera satser och lillasyster Karin försökte alltid få bygga med dem.

    Man känner sig alltid lite extra tillfreds med sig själv när man har klarat av liknande
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst känner man sig nöjd när allt är klart och det t.o.m. liknar det man hade tänkt sig att det skulle bli.

      Radera
  10. Friskt vågat är hälften vunnet. Jag tycker också, att det SKA gå. Roligt att de skrev att det skulle ta 120 minuter.

    Gillar inte heller gå på gym, men att lyfta en så gullig tyngd, är bara roligt. Hoppas biceps ökade något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pausade ibland så vi jobbade nog på övertid. Jag glömde mäta före lyften så jag har inget att jämföra med.

      Radera
  11. :-)....så duktig du är som ger dig i kast med att montera TV-bänkar. Förr klarade jag sånt utmärkt, men nu för tiden med sjukdomar och ingen stresstålighet, så klarar jag inte sånt längre. Maken får fixa allt skruvande nu för tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar gärna på, men det är nästan alltid Göran som avslutar det hela. Mitt tålamod räcker inte hela vägen.

      Radera
  12. Monteringen hade jag ALDRIG gett mig in på! Mitt tålamod är 0 enligt mannen!
    Vilken härlig doptårta! Vilken fantasi du har!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi nog rätt lika, men jag börjar alltid på ändå, för man vet ju inte ifall det skulle lyckas den här gången.

      Radera
  13. Ser att de flesta tycker du är duktig som ger dig på montering. Att följa ritningar är inte så lätt men faktiskt nödvändigt även om det känns mer tillfredsställande att tänka själv.
    Jag kan inte heller knyppla och skulle inte heller ge mig på att försöka.
    Kulpåsen blev litet extra lyxig, för jag tänkte på Gösta Ekman o Lena Nyman, där han ska köpa en kulpåse o det blir alltmer lyxigt o påkostat. Barnbarnet fyller 11 år idag, men hon hade velat att jag skulle sy en kulpåse, så hon fick den häromdagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ofta det felet jag gör. Jag tycker det ser så konstigt ut på ritningen och tror att min lösning är bättre. Hon måste ha den mest lyxigaste kulpåsen bland kompisarna. Jag ska spara idén tills Zoe´blir större.

      Radera
  14. Har skruvat och monterat förr, nu tillåter inte fingrarna det. Men jag har en snäll bror.
    Det finns väl ingen som levererar färdiga saker numer.

    Tack för din kommentar. Ja den där kossan undrar man om de får in ibåset någonsin igen. Irriterande.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog bara de större möbelaffärerna som levererar helt färdiga möbler....men jag tycker det blir lite väl dyrt ibland.

      Radera
  15. Angående din kommentar. Kunde inte hittat på det bättre själv!! Naturligtvis var det till fotografen.

    SvaraRadera
  16. Det blir onödigt dyrt. De vet att ta betalt i överkant.
    Ser att jag glömde skriva att det är roligt att du tycker om bilderna. Det gör jag.

    SvaraRadera
  17. Både Ulla och jag har varit trötta idag.Det tar att vara arbetsledare och att kolla så att allt blir bra. Du var väl också trött efter att din gubbe hade satt ihop TV bänken :-DKram!

    SvaraRadera
  18. Kväller ,,skit i kvalgränsen,huvudsaken att bänken blev som den ska..Välkommen tillbaka ditt svar ligger nu i finalfältet..Haé Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bänken står på plats nu...och som du säger....det syns ju inte hur lång tid det har tagit att få ihop den.

      Radera
  19. Ni är ett riktigt dreamteam! När en slutar tar nästa vid. Jag gillade också att sätta ihop efter ritning förr. IKEAs som är så enkel att man emellanåt inte fattar nått till exempel. Jag satte enbart på envishet ihop en våningssäng till döttrarna när de var små inte alls lätt att få den liggande sängen på "benen" när jag var klar! Men stolt var jag. En IKEA bokhylla höll vi tillsammans nästan inte på att få ihop haha! Tog massor av timmar och minns jag rätt så saknades det någon del också...:/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något så avancerat som en våningssäng hade jag nog inte vågat mig på. Det är ofta det som är kruxet tycker jag att alla delar inte finns med, men i detta fallet stämde det. Det var bara det att skruvarna var konstiga....eller var det jag?

      Radera
  20. Godmorgon ! ha en bra dag! kram!

    SvaraRadera
  21. Min man är snickare och blir fullständigt vansinnig av såna här plottriga byggprojekt. Numera köper han hellre monteringshjälpen i affären om det går. Vissa affärer har sånt. Vet inte hur det är med Ikea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om det finns hjälp att få i varuhusen här, men det låter onekligen lockande.

      Radera