onsdag 4 juli 2012

Jag ber om ursäkt till alla



som jag har stört idag. Vi har plattor runt källarnedgången på baksidan, och innan rabatten tar vid, så är där kantsten. Göran har även lagt plattor tvärs över rabatten för att vi ska kunna komma till gräsmattan. Det är så lätt att snubbla på den där kantstenen, så nu ska en del av den bort och vi ska bredda gången lite. Idag bestämde jag mig för att börja lyfta upp de två rader plattor som ligger där. Det är ju i stort sett vad jag kan hjälpa till med när det gäller detta projektet. Resten får Göran ta hand om. När jag lyfte på den första plattan såg jag att det var fullt med vita små och stora "prickar" på marken. Sen exploderade det....av myror.

Under varje platta låg massvis av myrägg. Myrorna sprang som tokiga fram och tillbaka och bar på äggen. Jag såg fullt med små hål i jorden och de föste äggen dit och sen försvann de ner i underjorden. Vilken aktivitet! Tänk vilken samarbetsförmåga de här små gynnarna har. Det tog knappt en halvtimme så syntes det inte ett spår efter varken myror eller ägg. Jag tröstar mig med att de säkert räddade alla ägg, och jag vet ju att de kan gräva gångar djupt ner i marken.


Filmsnutten är lite hoppig och det beror på två saker. Dels på att det är första gången jag filmade med den här kameran och dels för att myrorna attackerade mig. De kröp längs byxbenet på mig, så jag hade fullt sjå med att sparka i luften samtidigt som jag filmade. Jag vågade inte stå still för länge. 

24 kommentarer:

  1. Fy för den lede, med tanke på myrorna
    Jag jobbade som assistent åt en häxa som hade myrinvasion i badrum och kö. När man kom ut i köket på morron var golvet svart.
    Tror du att hon ringde och bad om sanering - nix

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot myror...så länge de befinner sig utomhus.

      Radera
  2. Dom brukar säga att man ska vara flitig som en myra.Men oj vad dom var flitiga !!Jag vågar rida !!!!Men svårigheten för mej är nog att komma upp!Man blir inte vigare med åren.Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite av deras energi skulle man gärna vilja ha.

      Radera
  3. Är det detta som kallas rädda det som räddas kan
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Fantastisk egentligen....hur fint ordnat det ändå är i vår natur! Dessa små varelser och så organiserade. Men tyvärr är det ju inte alltid man uppskattar dem tex inomhus. Men de är fantastiska på att käka upp bladlöss....//MM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var fascinerande att se hur de hjälptes åt att bära de större äggen...och snabbt gick det.

      Radera
  5. Myror är fascinerande varelser och jag förstår dig precis. Sådant händer ju nästan alltid när man flyttar på stenar. Man öppnar dörren till någons barnkammare och de får så brått, så brått. Det tar inte länge innan de har räddat de sina. Största faran för dem är solens starka strålar, så jag brukar faktiskt lägga litet gräs över medan de flyttar:)
    Filmsnutten är ju hur bra som helst. Själv har jag inte lärt mig att filma med varken telefon eller kamera ännu.
    Myrorna äter faktiskt inte upp bladlössen, de mjölkar dem, knackar dem på huvudet och tar "mjölken". Nyckelpigorna däremot äter bladlöss, och myrorna försöker skrämma iväg "pigorna" för att de vill ju ha sina "kor" i fred. Det händer mycket i djurens värld som också är vår värld.
    Ha en fin kväll!
    kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken förmån när man kan komma så nära och kika på vad de gör.

      Radera
  6. Hade myrkrig i Svartå innan jag flyttade och så mitt i allt fick jag myrinvasion här i nya hemmet. Men det kriget klarade gårdskarlen av:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tacksam så länge myrorna håller sig i trädgården.

      Radera
  7. Det var verkligen bra filmat du gjort av myrorona och som visade jobbet de hade med sina ägg
    Helt fantastiska kryp egentligen..
    men inte kul att få dem krypande uppför benen så jag kan förstå att du inte vågade stå still för länge
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om de är små och ofarliga, så känns det ändå lite otäckt när de kommer krypande.

      Radera
  8. Det är inte kul med alla myror, men du lyckades filma :-) riktigt bra.

    Jag skulle gräva och plantera lite uppe på stenmuren och där kryllade likadant med myror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här trädgårdsmyrorna får gärna bo kvar....i trädgården.

      Radera
  9. Jättebra filmat och flitigt såg det ut. Men inte såg det ut som alla visste vad de gjorde. En del myrägg var mindre såg jag.
    Myror är bra djur, men just det att de kryper upp för benen på en är något irriterande och de bits litet också. Och jag skulle inte vilja ha dem inne.
    Tipset med flädern lät jättebra. Det ska testas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de är säkert lika virriga som människor när det händer katastrofer. Man tappar fattningen helt. Dedt fanns blandat med små och stora ägg.

      Radera
  10. urk vad mycket myror, jag har också lite, under stenar kan det se likadant ut
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Myror är inte mina älsklingsdjur, men hellre myror än möss.

      Radera
  11. hej Gunnel..
    roligt att du tittar in på wordpress när Night Lady är på semester fniss..jag har varit sjuk sen i måndags var riktigt dålig men nu börjar det bli bättre..
    Hoppas allt bra med dig..ha en fin helg kram //Nicki

    vad kul att se filmen och vilken aktivitet..

    SvaraRadera
  12. Jaha!!! där rök deras semester. Nu får de börja om från början igen;) Mycket snyggt filmat!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, jag känner mig som en stor bov.....haha.

      Radera