fredag 13 juli 2012

Panikstäda



Vilket uttryck! Det har jag aldrig hört talas om tidigare. Det betyder visst att 30 min innan gästerna anländer ska man börja tokstäda. Varför? Jag kan förstå att det blir lite panikartat om gästerna dyker upp helt oväntat. Men då får de ju acceptera hur det ser ut, och det gör de givetvis också. Syftet med deras besök är så klart att umgås och prata en stund och inte att kolla städningen. Ifall man själv har bjudit in gäster så har man ju bestämt en dag och tid i förväg. Nog städar man då också i god tid, planerar dukning och vad man ska bjuda på för slags mat. Ingen börjar väl att duka eller laga mat en halvtimme innan gästerna kommer? Då tycker jag det hade varit smartare att bjuda ut sina vänner på restaurang.

11 kommentarer:

  1. Jag har hör uttrycket men kanske menas mera "snabbstäda"....dvs toa fixas, nya handdukar (jag har alltid en gästhandduk till varje liggande jämt)+ ett doftljus. Undan med de värsta ytterkläder/skor i hallen,ev gamla tidningar mm som ligger och dräller, vädra och en bukett blommor eller fler! Klart för festen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det menas helt säkert en slags översyn bara. Fast jag hade nog ändå valt att göra det i god tid och hellre satt mig ner en stund innan gästerna kom.

      Radera
  2. Godmorgon! Här ges det inte ut i rabatterna,det regnar. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så konstigt. Jag har fint trädgårdsväder.

      Radera
  3. Jo, men det är nog som någon skrev, man ser till att toaletten är OK, ingen smutstvätt på golvet osv. Det är mycket bättre att städa då gästerna har gått.
    Fiskarna tänkte jag skulle vara grytunderlägg,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart är städningen mer nödvändig efter festen. Tjusiga underlägg.

      Radera
  4. Lider inte heller av panikstädas. Regnig förmiddag, tur så blev eftermiddagen och kvällen bättre så vi har kunnat vara ute med lillkillen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt om man åtminstone kan var ute en liten stund med barnen.

      Radera
  5. Jag har en sådan där käpp o trasa som suger fast det mesta. Den drar jag i gångarna och sen plockar jag bara saker på sin plats. Vill de inte komma ändå så får de stanna hemma
    Kram på dig o hoppas ni hade trevligt trots små råttorna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt övertygad om att ens vänner kommer inte för att kolla städningen.

      Radera
  6. Känner alltför väl igen det ...
    Sköt om dig, kram.

    SvaraRadera