onsdag 27 juni 2012

Sport är inte nyttigt


Jag läste i tidningen att sport kunde vara hälsovådligt. Det har jag vetat om länge! Det gällde ju så klart de som halvlåg i soffan och såg på sport på TV. Jag garanterar att antalet sporttittare är betydligt fler än antalet utövare, så det är en hel del som lever farligt. Förslag gavs på vad man kunde göra för att förbättra tittandet. Man kunde t.ex. stå upp och titta, låtsasgå under tiden man stod upp och tittade och när det var reklampauser så kunde man passa på att gå och hämta kaffe eller t.o.m. gå en liten runda. Jag har en ännu bättre idé: Öppna inte TV:n alls när det ska visas sport. Om man nu ändå av någon outgrundlig anledning måste följa sportevenemanget, så tycker jag att TV-ledningen borde ta ett större ansvar för sina tittare. Man kunde börja med att skippa all reklam, som ingen ändå är intresserad av, och visa ett minigympapass i stället. Nåt i stil med Träna med TV, som sändes för evigheter sen.

Nu är snart fotbolls-VM slut, och livet kan återgå till det normala. Jag har aldrig varit nån större fotbollsfantast, och TV-sändningarna har definitivt inte gjort att jag ändrat uppfattning. Kanske hade det varit annorlunda om bara själva matchen visats, men nu är det försnack och mellansnack och eftersnack. Allt kan samlas under kategorin: Dösnack. Så mycket onödig tid det ödslas på sånt, när man i stället kunde få tittat på nåt vettigt som t.ex. en deckare. Så fort det är ett sportevenemang på gång så blir det ändringar i TV-tablån. Mig veterligt har det aldrig gjorts någon undersökning hur många som vill ha det så. Jag tycker vi ska ha en folkomröstning om detta.

22 kommentarer:

  1. Håller med i allt! Skönt att fotbollen snart är slut... men... i augusti, då drar det igång igen - OS! Pust och stön... självklart ska de visa därifrån, för det finns ju många som vill se, men inte på alla kanaler samtidigt. Vi som inte vill se kan väl få några trevliga valmöjligheter vi också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det jag med saknar....valmöjligheter.

      Radera
  2. Godmorgon!Jag håller med dej så mycket dösnack som kostar pengar.Bättre med ett gympapass vilket skulle göra svenska folket mer friskare .......Svar: Ja... det var ett bra förslag.Jag låter bikinin vara hemma och tar paraplyet med mej istället. Morgonkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så mycket bantarprogram, så ett gympaprogram hade nog inte varit fel.

      Radera
  3. Ha ha.. Träna med TV var länge sedan. Vem ledde det? Var det Bengt Bedrup tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att det var han och Gun Hägglund...på den gamla goda tiden.

      Radera
  4. Kan det var att det fenomen du beskriver inträder i en viss ålder? De yngre kombinerar tv med egen aktivitet det blir ett sätt att leva men helt plötsligt så vänder det och tv tittandet dominerar. Såg i förra inlägget om din duva. Man får gratulera. Verkar så farligt att släppa iväg dem så där. Jag tycker du jobbat på bra. Inte behöver du anlita SAS när det är så kort bit kvar. Du kan väl åka på tummen
    Ha det fint
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir nog billigare att lifta.

      Radera
  5. Håller med!!
    Att motionera framför TV:n (när det inte är sport) kan man ju om man cyklar på en träningscykel. Ännu bättre vore det om den "drev" TV:n, då skulle man inte frestas att sluta för tidigt.
    Nu har vi snart OS framför oss. Det kan man prata mycket om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skulle jag vara tvungen att trampa igång deckare så var jag nog smal som ett streck. Du har otroligt bra idéer.

      Radera
  6. Jag tittar inte mycket på TV, det blir mest dokumentärer
    Men hua vad mycket sport det är på dumburken nu. Har aldrig fattat varför det inte sänds på en speciell sportkanal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sänds både på sportkanaler och andra kanaler. jag saknar en deckarkanal.

      Radera
    2. Bra förslag, gärna engelska deckare typ morden i midsomer

      Radera
  7. Om fotboll tycker jag inte!
    Om träning tycker jag!
    Det är tom bra med ett sittgympa pass. Man kan alltid låtsas att man trampar symaskin, och vevar man också med händerna, så får man fart på cirkulationen i alla fall.
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade räckt med bara en liten gympasnutt på TV. Jag tror att många kanske hade börjat tänka till och aktiverat sig lite mer...t.o.m. jag.

      Radera
  8. och vet du, J tycker att det är jätteviktigt :(
    Sv: jag ska ta det under övervägande, kunde kanske bo i Danmark i några veckor då, bara för vädret alltså :)
    kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag kan jag glädjas åt strålande sol. Du behöver inte flytta till Danmark, det räcker med Skåne.

      Radera
  9. Ingen sport för mig heller. Hade jag tittat på någon bollsport så hade jag haft nackspärr. Det är ju ett evinnerligt tittande från höger till vänster etc.etc.Tur vi har TV i mer än ett rum. Och gympaprogram är det snålt om.Ha det bra.Kram/Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har märkt att det är många som inte är så sportintresserade. Vi borde göra uppror.

      Radera
  10. Jag instämmer med de övriga. Vi har nåt som kallas matfesten här i stan. Jätte trevligt då massor av krögare flyttar ut sina restaurnager under ett gemmensamt tält. Men.....naturligtvis en storbilds TV så man inte missar fotbollen Hm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade väl varit minst lika kul om man i stället hade pratat med sin matgranne och kanske gjort nya bekanskaper.

      Radera
  11. Jo, sport kan nog vara hälsovådligt...speciellt den passiva sporten :-)
    ( TV-tittandet ;-)
    jag har heller aldrig varit någon fotbollsfantast, och tycker det ska bli skönt när fotbolls-WM är slut...
    kram

    SvaraRadera