onsdag 9 maj 2012

Uppstickare

Vi har haft tulpaner längs med infarten tidigare, men de blommade så dåligt, så vi grävde upp dem och planterade narcisser där i stället. De blommar jättefint nu.




Vi upptäckte nu att alla tulpanlökar inte följt med upp när vi grävde, utan det kommer några uppstickare här och där. De får stå kvar tills de vissnat, för nu vet jag var de är, och sen sätter jag dem i tulpanrabatten på baksidan.


Den här sortens uppstickare har jag inget emot.


I fjor sågade vi ner ett äppelträd, som aldrig gav nån frukt och rensade bort lite annat onödigt krafs. I år upptäckte jag att det växte ett löjtnanshjärta där. Det har antagligen varit så mörkt och trångt där tidigare så det har inte haft en chans att visa upp sig. Vilken tur att det ändå varit så envist och inte bara försvunnit.


En uppstickare av den sämre sorten är den här perennen. Den väntar jag inte med att dra upp tills den vissnat ner. Den ska upp NU! Och den ska definitivt inte planteras någon annanstans i trädgården.

18 kommentarer:

  1. Det är roligt med uppstickare. När man rör om i rabatten kan vad som helst hända året efteråt. I många år kan frön och knölar ligga och vänta på att få komma igång igen. Otroligt egentligen, men väldigt roligt.
    Maskrosblomman kan du panera och fritera...faktiskt riktigt gott:)

    Ha en fin kväll!
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske jag borde testa. Har bara gjort sirap och vin tidigare.

      Radera
  2. Tror ni kommit lite längre än vi har gjort med växtligheten. Så fina de är narcisserna och påminner mig om att jag också vill ha sån. Har bara tulpaner och påskliljor.

    Löjtnantshjärta verkar vara en överlevare. Själv grävde jag upp och flyttade en i somras. Men nu så kommer det upp i alla fall där jag grävde och trodde att jag fått bort allt. Det är till att gräva en gång till och nu ska jag placera den i nedre trädgården, så jag har på fler ställen. Våra har inte kommit upp lika mycket än, men är på gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det växer så det knakar nu, och det är så kul att följa växterna dag för dag.

      Radera
  3. Tänk om man bara hade hälften av den kraft som väter har att ta sig upp och överleva. Vilket lättsamt liv man skulle ha
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja växter är verkligen riktiga överlevare. Hade inte varit dumt att komma på deras hemlighet.

      Radera
  4. Jättefina bilder
    Hoppas allt är bra med dig

    SvaraRadera
  5. Jag längtar till och med efter maskrosor. Jag tycker de är fina. Inte i gräsmattan förstås. Men de så lyser upp så fint. Men än har vi inte kommit så långt med våren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett helt maskrosfält är verkligen fint, och så kan man ju göra en del gott av dem.

      Radera
  6. Kul med uppstickare - och fina bilder. Självsådda löjtnantshjärtan har jag lite här och var både i gräsmattan och i rabatterna :) Försökte gräva bort en stor fin planta som stod helt fel, men det blev nog en rotbit kvar och den är lika stor och fin igen... Narcisser är så vackra - måste nog ha några till!
    Maskrosor är också vackra, men inget kul att ha i gräsmattan. Och omöjliga att bli av med, när man som vi har ett helt fält med dem på andra sidan vägen...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi brukar slippa ifrån maskrosor i gräsmattan, men i år frodas de.

      Radera
  7. Men oh vad vackra bilder du tagit! Vi har inte kommit riktigt så långt i blomningen här. Igår och idag är det skitväder.
    Jag tar också upp maskrosor, men ett helt fält med maskrosor är lika fint som en bouganvillavägg. Och har man inte bouganvillavägg, så njut av maskrosorna. Vin, sirap och steka blommorna tror jag inte man kan göra av bouganvilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Man får kanske omvärdera maskrosorna. De är inte bara ogräs.

      Radera
  8. Fantastiskt fina foton på de söta blommorna
    och Löjtnantshjärtana är så fina och de påminner mig om mamma då de var en av hennes älsklingsblommor
    Och jag skaffade en planta och planterade i en stor kruka på mammas balkong, och de blommade så fint, och mamma var så glad över dem
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också om alla de gamla perennsorterna.

      Radera
  9. Hej Gunnel !

    Vad är det för fel på maskrosor, de är ju fina vetja. De färgade trädgårdsarbetarna, kunde inte skilja på maskrosblad och jordgubbsblad. Mycket illa, de krattade bort minst femton stånd och lämnade maskrosblasten kvar, jag pratade med dem, vad hjälpte det. Grannen var skitdum, tyckte det var lika skönt, för hon gillade inte ungarna som skrek och stojade utanför.Nästan så jag tror hon sa åt dom ta bort dem.Så jävlig kan hon vara, men sedan blåneka.

    Inte lätt med vresiga granntanter. Hon och jag var vänner efter min sambo dött 2003, hon var även värdinna på min 60-årsdag.Förstår mig inte på henne alls, när hon jobbade satt hon med i kommunens styrelse.Och hade lite att säga till om.Men hos mig bestämmer hon inte. Rensade min täppa,än har hon inget sagt.

    Jag har regns hos mig. Skönt för grödan,la på jord i Tisdags.

    Ha de gott bland perennerna.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar maskrosor men inte i gräsmattan.

      Radera