tisdag 22 november 2011

Baka, baka liten kaka


Nu fylls brevlådan med reklam om allt vad man måste ha till jul. Idag kom ett ganska tjockt häfte från Maxi. Det var inte bara annonser om olika julklappar utan även en del recept. Normalt bakar jag inte så mycket kakor, eftersom jag inte behöver de extra kalorierna, men till jul struntar jag totalt i det. Det både doftar så gott och smakar så gott med nybakat.

Maxi säljer en ny sorts bakmaskin, en helautomatisk. Den både knådar och gräddar brödet. Fast jag tycker att ska den kallas helautomatisk då ska den själv hälla i ingredienserna med, annars är den bara halvautomatisk. Julrimmet löd: "Trött på klet och kladd i köket, denna pryl räddar dig från stöket." Det stämmer ju inte riktigt, för eftersom man själv måste plocka fram och hälla i alla ingredienser finns ju risken att man spiller lite mjöl och stökar till det. Hu så hemskt! För att slippa ifrån stöket helt är det bättre att köpa  färdigbakat bröd. Det blir nog billigare också, för den här maskinen kostade nästan 700kr. Det kan jag få många färdiga limpor för.

En ännu knasigare bakmaskin var Muffinmakern. Eftersom den har ett engelskt namn så antar jag att den bara bakar engelska muffins eller cupcakes. Den bakade 6 st muffins på 6 min. När jag rör ihop en muffinsmet så brukar det bli 20 st av den, och det tar ca 15 min i en helt vanlig ugn. Tidsvinsten kan inte bli så stor med den här maskinen, för ska jag ladda den 3 gånger och låta den baka 6 min varje gång så blir det 18 min+ den tid det tar att plocka upp kakorna och lägga i ny smet. Jag sparar in de 300 kr den kostar och slänger in muffinsen i min gamla vanliga ugn.

Nu ska jag sätta mig med mina receptböcker och välja ut vilka kakor jag vill baka. Nu på söndag är det första advent och då måste jag bara baka den gamla vanliga adventskakan med saffran. Då börjar julen.

8 kommentarer:

  1. Godmorgon!Det är mycket billigare att baka på det gamla sättet! Man kan ju undra var jag springer på all förkylning?Morgonkram!

    SvaraRadera
  2. Jag såg också Maxireklamen och ruskar på huvet åt galenskaperna som inte är något annat är skapade behov och ingenting vi behöver.Muffinsbakaren...jeeesus så dumt!Nä,ska det bakas så blir det med handkraft...så dé så!
    Önskar dig en skööön tisdag,kram!

    SvaraRadera
  3. Tror inte Muffinsbakaren blir årets julklapp.

    SvaraRadera
  4. ...rulla, rulla liten bulla!

    Nu är lussekatterna färdiga och några plåtar gotlandsbullar också. En lussekatt är avsmakat och de har fått godkänt.

    I morgon ska det bli kakbakning, så ikväll ska jag sätta några degar.

    Lycka till med baket!

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen inspirerat mig att sätta igång med storbak.

    SvaraRadera
  6. Men jag måste säga att bakmaskinen har varit en av mina bästa vänner i många år nu. Har haft en i snart 10 år och använder den flitigt och slet ut en och är inne på min andra. Det blir inte alls så kladdigt och bara att stoppa in alla ingredienser och lätt att variera och sen är brödet färdiggräddat efter ca: 3,5 timmar, beroende på vilket program man kör. Man slipper alla tillsatser, för det är skrämmande att läsa på innehållsförteckningen på bröd man köper i affärer.

    Fast en muffinmaker förstår jag mig inte på, för det känns jobbigt och svårt att göra ren också.

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också hembakta bröd bäst, men jag har aldrig testat bakmaskin. Däremot har jag en assistent som går varm här.

    SvaraRadera