onsdag 6 juli 2011

Besök i flygande fläng


När jag satt vid köksbordet i morse och åt frukost, hörde jag plötsligt en duns. Jag blev inte riktigt klok på var det kom ifrån, så jag gick runt i huset och tittade. Då upptäckte jag ute på altanen en liten fågel som satt alldeles stilla på golvet. Den var stor som en koltrast och lite brunfläckig. Den liknade en taltrast.  Vi har väldigt höga buskar i vår trädgård ut mot gatan och de speglar sig i våra fönster på altanen. Det är inte första gången en fågel flugit emot dem. Antagligen i tron att det var skogen som fortsatte rakt fram. De flesta fåglar brukar kvickna till efter en stund och ge sig iväg igen. Jag hämtade min kamera och tänkte att jag skulle få några bra närbilder. Fågeln var nog lite chockad, för den satt kvar helt lugnt så jag kunde fotografera den från alla håll och kanter. Till sist flög den upp och satte sig på fönsterblecket innan den gav sig av för gott.


2 kommentarer:

  1. Stackars liten, den var nog inte så flygvan ännu!
    Tur att den klarade sig. Vi har haft koltrastungar som flugit in i fönstren och inte överlevt smällen.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är trist när sånt händer. Vet inte riktigt vad man ska göra för att förhindra det.

    SvaraRadera