onsdag 5 januari 2011

Trettonafton


Nu är det bara i morgon också, sen dröjer det ända fram till april innan nästa helg dyker upp. Då är det dags för påsk och alldeles säkert......VÅR!!!!! Trettonhelgen är knappast lika stor firarhelg som jul och nyår, men i vår familj har vi alltid firat den flitigt. Det beror naturligtvis på att äldsta dottern fyller år Trettonafton. Idag har vi varit på kalas. I stället för tårta hade hon bakat enormt stora kanelbullar efter att ha sett de som serveras på Café Husaren i Göteborg. Jag älskar födelsedagar; både mina egna och andras. Jag förstår inte de som väljer att inte fira när de fyller år. Man blir inte yngre bara för att man nonchalerar att ännu ett år har gått. Dessutom går man miste om en massa presenter. Det finns väl inget mer spännande än att packa upp paket?  Det kan man aldrig bli för gammal för att tycka. Att lista ut vad andra önskar sig och sen försöka hitta den grejen är också kul. Födelsedagar är viktigare än julafton, för då är man i regel ensam om att få presenter.

Alla dessa helgdagar har gjort att dygnsrytmen har blivit lite ändrad. Det har blivit många sena kvällar och frukosten har ibland blivit lunch i stället. Men vad skönt att kunna göra så ibland. Alla människor behöver komma ifrån klockans tyranni. Tids nog börjar den att väsnas på morgonen. Nu är det ett fåtal dagar kvar innan vardagen startar på nytt. Men än så länge är det helg och det måste utnyttjas. Jag fick med mig en rejäl bit av en bulle hem, och eftersom jag har lovat att inte banta i år, så kan jag med gott samvete sätta mig framför TV:n, titta på en film och smaska på världens godaste kanelbulle.

1 kommentar:

  1. Jag bodde ett par år i Göteborg efter studenten och jobbade som barnflicka. Bodde uppe på berget vid Masthuggskyrkan inte långt ifrån Haga där Café Husaren ligger - så jag var på den tiden stammis där och har ätit massor av gigantiska kanelbullar :-).

    SvaraRadera