söndag 9 januari 2011

Inget projekt för arga snickaren


Det finns alldeles för många program där den som leder det skäller och gormar på deltagarna. Arga snickaren, ilskna kocken och jag vet inte allt. Är det verkligen något att vara stolt över att man kan förödmjuka andra människor inför publik? Jag tycker inte det är ett uppförande som man behöver visa på TV. Hur förklarar man det för barn som man försöker lära lite vett och etikett? Varför ber inte de deltagande den här personen att fara och flyga? Det kvittar hur mycket hjälp eller andra saker jag hade fått gratis. Jag hade ALDRIG ställt upp på något sådant. 

Jag läste om ett otroligt intressant projekt i Burgundy, Frankrike. För många år sedan så köpte Michel Guyot och hans bror ett tusen år gammalt slott för några tusen francs och började renovera det. Det tog väldigt många år, för de ville att slottet skulle se ut som det en gång gjort. Michel blev väldigt intresserad av bygget och materialet som användes, så 1997 startade han ett nytt projekt några mil från slottet. Nu skulle här börja byggas ett helt nytt riddarslott av samma slags material och med samma metoder som användes på Medeltiden. Man räknar med att slottet ska vara klart ca 2025. Det är nog en rimlig tidsplan, när man tänker på att stenen som används får arbetarna själva hugga ut, liksom träet. Fraktningen av materialet görs med hjälp av häst och vagn. Det är ett populärt utflyktsmål för turister och skolklasser. Det är min dröm att få se det här bygget både nu under uppförandet och sen när det är helt klart. Håller de tidsplanen så skulle jag ju kunna ha mitt 80-årskalas där. Ni är alla välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar