måndag 29 november 2010

Bio eller TV




Hur blir man egentligen filmrecensent? Finns det kurser för det yrket? Alla tycker ju så olika, så jag tycker egentligen att det är en onödig sysselsättning. Det är möjligt att jag har konstig smak, men det är ytterst sällan jag håller med filmrecensenterna. Jag tycker att var och en ska bilda sig en egen uppfattning. Går man i biografen så är det kanske inte så kul om man inte gillar filmen, men det är ju faktiskt tillåtet att gå därifrån. Sitter man hemma i soffan och kollar på TV eller video är det klart bekvämare. Antingen slår man över till en annan kanal eller sätter i en ny video.

Ett av mina favoritprogram på TV är Medium. Serien baseras på en bok skriven av Allison DuBois. Den ska visst till stor del handla om hennes liv och hennes mediala förmågor. Huvudrollen spelas av Patricia Arquette och likheten är slående. För min del spelar det inte så stor roll hur stor sanningshalt det är i filmen. Jag gillar när det är lite overkligt. Mycket i filmen kan jag väl tycka är lite löjligt, men det är egentligen petitesser. Som det där att när hon drömmer så vaknar hon med ett ryck och reser sig upp. Är det så i verkligheten också? Jag hade gjort mig olycklig på en person som väckte mig så abrupt.  En annan sak som irriterar mig är telefonen. När hon vaknar (vilken tid på dygnet som helst) så slänger hon sig över sin man och tar telefonen. Vad jag kan se så är det en trådlös telefon. Varför lägger hon inte den på sitt eget sängbord i stället? Inte i något avsnitt har jag sett att Joe, hennes man, har tagit telefonluren för att ringa någonstans mitt i natten.

Jag ser även på en australiensisk serie som heter Sensing Murder. Den är mer som en dokumentär. Det handlar om verkliga ouppklarade brott, där olika medium försöker få fram så mycket information som möjligt från "andra sidan". Förvånansvärt ofta så har de rätt i det de säger sig få veta. Polisen får ta del av de nya uppgifter som kommer fram och fortsätter utredningen. Hade varit kul att veta vad slutresultatet blivit, eftersom mördarens namn ibland har nämnts.

Idag läste jag att da Vinci koden var en värdelös film (enl. recensenten). Inte enligt min smak, men jag tycker att boken var bättre. Han rekommenderade däremot kvällens film Vera Drake. Det gör INTE jag. Jag såg den för flera år sedan och den var så himla lååååångtråkig. Det hände nästan ingenting. Det enda jag minns från den filmen är att Vera Drake var och varannan minut sa: "Take off your nickers, love." Hon utförde illegala aborter stup i kvarten. Nej, tacka vet jag Medium, som också visas i kväll. Trots att Allison säkert kommer att skrämma vettet ur sin man i kväll också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar