söndag 25 juli 2010

Ordning och reda


Hela dagen har jag sett fram emot grillkvällen i Kvidinge. Tyvärr blev det inget grillväder. Det är otroligt så kallt och blåsigt det har varit idag. Vi blev i stället bjudna på en trerätters middag inomhus. Först serverades Rasmusbruscetta (digestivekex med tomat och aromat) som Rasmus hade fixat alldeles själv. Sen blev det dansk fläskastek med knaprig svål, potatis och rödkål, som Bo är expert på att laga och efterrätten stod Ulrika för. Det blev rabarber- och jordgubbspaj med kanel och turkisk youghurt. MUMS! Det får gärna fortsätta att blåsa och vara kallt.

Idag har det varit en perfekt dag för inomhusjobb. Jag tog tillfället i akt att sortera en låda med blandat material. Jag är väldigt flitig när det gäller att riva ut beskrivningar och recept från tidningar eller skriva ut från datorn. Tyvärr är jag inte lika flitig när det gäller att klistra in eller sätta i plastfickor. Ibland får jag en släng av ordning-och-reda-sjukan och då dyker jag ner i pappershögen. Den brukar hinna bli ganska stor mellan gångerna. Idag har den glädjande nog sjunkit rejält.

Den här löspappersmetoden är inte att rekommendera. Det händer ganska ofta när jag ska sortera att jag inte hittar alla sidor till en stick- eller virkbeskrivning. Otur! Men det är ju inte hela världen. Jag får bara kasta de sidor jag har och sen är det inte mer med det. När det gäller matrecept är jag inte lika hård. Man behöver ju inte slänga ett helt recept bara för att det fattas lite på slutet. Det går ju att improvisera. Matlagningen blir mycket spännande. Man vet aldrig hur slutresultatet blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar