lördag 26 juni 2010

Sveriges tråkigaste stad



Alla som hör det tänker genast på Eslöv. Egentligen är det ingen som har sagt just såhär. Hans Ostelius, en känd globetrotter, var med i ett TV-program för väldigt många år sen, och fick då frågan om han som hade rest så mycket inte skulle tycka det vore spännande att resa till månen. "Aldrig," svarade han, "på månen är det till och med tråkigare än i Eslöv." Naturligtvis blev det ett ramaskri, så varje gång han fick frågan igen så svarade han:"Sa jag verkligen Eslöv? Jag menade Landskrona." Detta har tyvärr fallit i glömska.

Eslöv är min barndomsstad. Vi flyttade dit när jag var 2 år och bodde kvar tills jag fyllt 16. Jag kan inte påstå att jag led nämnvärt av att växa upp i den här lilla staden. Den var i stort sett som alla andra småstäder. Gångavstånd till skola från första klass till gymnasiet. De flesta affärerna låg samlade runt torget. Utbudet av olika affärer var faktiskt större än det är i vissa städer idag, där allt samlas i stora köpcentrum utanför stan.

Trollsjön är en liten sjö en bit från centrum där vi alltid samlades efter skolan vintertid och åkte skridskor. När det började skymma, tändes belysningen runt sjön. På en stor skylt stod skrivet om isen var tillräckligt tjock, i annat fall var det förbjudet att åka där, och det rättade man sig efter. Precis bredvid Trollsjön låg Sjöhusgården, ett gammalt korsvirkeshus, som tyvärr har brunnit ner. Här kunde man fika sommartid. På andra sidan vägen var en stor lekpark.

Ett av Eslövs märkligaste byggnadsverk är Stenberget. En man som kallades för "Eslövskungen" byggde det av stenar som blivit över när han byggt sin villa. Man går runt, runt, runt och till sist står man högst uppe på berget. Nerifrån ser det ut som om det är byggt i våningar, vilket det inte är.

Så fort man nämner något om Eslöv, så säger alla automatiskt: Sveriges tråkigaste stad. Även de som aldrig ens har satt sin fot där. Jag tycker Eslöv har fått lida helt oförtjänt. Hur kul är det egentligen i Höganäs?????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar