torsdag 27 maj 2010

Åldersnoja


Köpte en kombinerad mode och skvallertidning ikväll när jag handlade. CHIC, heter den. Man behöver inte ens öppna och bläddra i tidningen för att upptäcka att den riktar sig knappast till damer i min ålder. Men strunt samma, jag tycker ändå det är kul att läsa den. Framför allt så förvånas jag varje gång över hur åldersfixerade många människor är. Det gäller både kvinnor och män. Man ska till varje pris se ut som om man var långt under 30. Varför???? Det är väl knappast nån nyhet att alla blir äldre. När jag tänker efter, så är det nog det enda som är lika för alla här i världen.

Jag tycker om att titta på mode, gärna lite annorlunda och kul modeller, men jag skulle aldrig komma på tanken att ta nåt sånt på mig. Finns för den delen inte i min storlek heller, så jag behöver ju inte bekymra mig. Det konstiga, tycker jag, är att så många kvinnor saknar självkritik. Hur många 40-50-åringar har snygga knän? Knappast någon. Likväl ser man många i kortkort. Har de ingen spegel eller de kör med fickspegel?

Jag var på en modevisning i Kristianstad i höstas. Det var Gunilla Pontén som visade sin kollektion. Det är en kvinna som verkligen vet vad stil är. Hon är 79 år, men en tuffare dam har jag nog aldrig träffat. Hon har mycket bestämda åsikter om vad som är snyggt och vad som passar olika personer. Hon kommenterade själv sina kläder, och skrädde verkligen inte orden när hon sa vad hon tyckte om alla åldersfixerade människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar